Z pasją o komunikacji!

Jako mikołajkowy prezent dla najmłodszych i tych nieco starszych Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przygotował kolejne już w tym roku wydarzenie na wrocławskiej Zajezdni Popowice (ul. Legnicka 65).

 

Zainteresowani historią tramwajów i autobusów, a także chętni do przejechania się jednym z historycznych pojazdów powinni zarezerwować sobie pierwszą sobotę grudnia (4.12.2021 r.) w godz. 12:00–16:00. Będzie okazja, by zobaczyć zabytkowe tramwaje i autobusy Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego i Gminy Wrocław, zwiedzić zajezdnię z przewodnikiem oraz podpatrzeć postępy w remontach tramwaju-opryskiwacza i doczepy Konstal ND. Zaplanowano dwa wykłady: o wrocławskich tramwajach gospodarczych i wybranych aspektach historii komunikacji autobusowej w stolicy Dolnego Śląska.

Oto szczegółowy plan atrakcji:

  • wykład Tomasza Szymczyszyna, znawcy autobusów marki Ikarus, o wybranych aspektach historii komunikacji autobusowej we Wrocławiu – godz. 13:00
  • wykład Tomasza Sielickiego, badacza dziejów wrocławskiej komunikacji zbiorowej, o tramwajach gospodarczych – godz. 15:00
  • zwiedzanie Zajezdni Popowice z Krzysztofem Kołodziejczykiem, prezesem KSTM, jako przewodnikiem – godz. 12:00, 13:15, 14:00, 15:15
  • przejazdy zabytkowym autobusem – odjazdy z zajezdni o godz. 12:15, 12:45, 13:15, 13:45, 14:15, 14:45, 15:15, 15:45

 

Wykłady będą odbywać się w jednej z dawnych hal postojowych tramwajów i potrwają około godziny każdy (należy ubrać się ciepło, bo hale nie są ogrzewane). Zwiedzanie zajezdni będzie obejmować dawne hale postojowe i naprawcze, łaźnię, omówienie wybranych zabytkowych autobusów i tramwajów, w tym remontowanych: tramwaju-opryskiwacza i doczepy Konstal ND. Zwiedzanie będzie trwało około 45 minut. Do obsługi linii autobusowej przewidziano Jelcza 043 (tzw. ogórek, pod warunkiem braku mrozu i śniegu) oraz jeden z Ikarusów. Przez cały czas trwania imprezy będzie też dostępna ekspozycja neonów, które od jakiegoś czasu gromadzone są w jednej z dawnych hal naprawczych. Przewidziano także upominki dla uczestników wydarzenia.

 

Bezpośrednim impulsem do organizacji wydarzenia był rozpoczynający się remont dwóch zabytkowych wagonów tramwajowych i to możliwość ich oglądnięcia w trakcie prac będzie na pewno znaczną atrakcją. Pierwszy z nich to wagon-opryskiwacz o numerze G-061, pierwotnie pełniący funkcję szlifierki torowej. To najstarszy z serii trzech zachowanych do dziś wrocławskich wagonów-szlifierek. Pojazd powstał w 1927 r. na bazie specjalistycznego podwozia wyprodukowanego przez hanowerską firmę Schörling w warsztatach głównych przedsiębiorstwa Städtische Straßenbahn Breslau (SSB), zlokalizowanych przy dawnej Frankfurterstraße (dziś to właśnie Zajezdnia Popowice przy ul. Legnickiej 65). Najprawdopodobniej w 1975 r. ten wagon-szlifierka został przebudowany na wagon-opryskiwacz, wykorzystywany do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Po przebudowie w połowie lat 70. wagon posiadał malaturę dwubarwną – górna część była kremowa, dolna zielona. Naroża pomostów podkreślone zostały malowaniem ostrzegawczym – naprzemiennymi ukośnymi pasami białymi i czerwonymi. W takiej postaci zapewne zobaczymy też ten wagon po zakończeniu restauracji.

Z kolei wagon doczepny typu ND o numerze 3560 należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. i posiadał fabryczne oznaczenie ND. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został w 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej. Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w jednej burcie. Zmodyfikowano także drzwi w prawej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego. Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny. Aż do teraz czekał na remont.

Wydarzenie „Mikołajki na Zajezdni Popowice” jest wspierane przez Gminę Wrocław oraz Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Mikołajki na Zajezdni Popowice