Z pasją o komunikacji!

Zabytkowa zajezdnia „Popowice” we Wrocławiu jest idealnym miejscem, by zobaczyć, jak zmieniały się pojazdy obsługujące komunikację zbiorową w polskich miastach.

 

Najstarsze tramwaje, które na niej stacjonują, pochodzą z przełomu XIX i XX w., zaś najnowszy pojazd powstał w połowie lat 90. XX w. Łącznie znajduje się tu ponad 30 zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej. Wszystkie będą dostępne dla zwiedzających 10 września 2022 r. w godz. 10:00–17:00, kiedy zajezdnia otworzy swoje podwoje w ramach corocznego Dnia Otwartego.

 

Zajezdnia „Popowice” przy obecnej ul. Legnickiej 65A powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Znajdziemy tu dwie główne ceglane hale z łącznikiem pomiędzy, w którego tylnej części wzniesiono wieżę ciśnień. W głębi ulokowane są z kolei budynki warsztatowe, do których dojazd zapewniała suwnica. Architektura zajezdni nosi cechy neogotyku w elementami secesji (np. ozdobne elementy metalowe). Obecnie jest to miejsce stacjonowania prawie wszystkich zabytkowych tramwajów i autobusów, jakie zachowały się we Wrocławiu. Razem obrazują one, jak zmieniała się komunikacja zbiorowa na przestrzeni dziejów. Można prześledzić, jak podróżowano wiek czy kilka dekad temu. Większość z wiekowych pojazdów będzie można zobaczyć właśnie podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice.

 

Podczas Dnia Otwartego na terenie zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z początku XX w. i z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Najstarszy prezentowany pojazd zbudowano około 1892 r. Jest to wieżówka sieciowa, służąca rozwieszaniu sieci trakcyjnej na wprowadzanych wówczas liniach tramwaju elektrycznego. Wiek młodsze są niektóre autobusy i pojazdy zaplecza, m.in. Komisja Wypadkowa. Będzie można zobaczyć także kultowe autobusy-ogórki. Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, remontowany właśnie wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe.

 

Warto zwrócić szczególną uwagę na tramwaj Maximum z 1901 r., pieczołowicie odrestaurowany w latach 2014–2021. Jest on reprezentantem serii 50 czteroosiowych tramwajów, zamówionych przez Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej po tym, jak podpisało ono z magistratem umowę, na mocy której otrzymało zezwolenie na elektryfikację dotychczas eksploatowanych tras miejskiej kolei konnej. Wartość tramwaju Maximum wynika z tego, że czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można napotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin mógł pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu: od początku eksploatacji po przebudowy z okresu międzywojennego. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa była rekonstrukcja chociaż jednego, który z pewnością stanie się teraz chlubą miasta.

 

Po wystawie taboru i terenie Zajezdni Popowice będzie oprowadzał przewodnik. Odbędą się też prelekcje Tomasza Sielickiego, badacza dziejów transportu miejskiego we Wrocławiu, na temat ratowania dziedzictwa wrocławskie komunikacji zbiorowej, oraz Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, o remoncie zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Będzie można również zobaczyć pług wirnikowy w akcji. Wiekowe tramwaje zapewnią dojazd na zajezdnię z centrum miasta. Zaplanowano także kursy zabytkowych autobusów, dowożące na teren zajezdni lub odbywające przejazdy wycieczkowe. Imprezę zakończy parada autobusów, w której weźmie udział kilkanaście pojazdów.

 

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30

 

Wykłady Tomasza Sielickiego na temat ratowania dziedzictwa wrocławskiej komunikacji zbiorowej: 11:00, 14:00

 

Wykład Krzysztofa Kołodziejczyka o tramwaju-opryskiwaczu: 15:30

 

Pokazy pracy pługa wirnikowego: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20

 

Impreza zakończy się o godzinie 17:00 paradą autobusów. Trasa parady: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Szewska. Na ul. Szewskiej parada się zakończy, będzie czas na sfotografowanie autobusów i przesiadki między pojazdami, po czym autobusy rozjadą się w różne części miasta, rozwożąc uczestników wydarzenia.

 

Linie specjalne

linia tramwajowa M5

Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)

Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego –
św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Legnicka – Zajezdnia Popowice

Linia będzie obsługiwana tramwajami Konstal 102Na i 105Na. Tramwaje będą zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 9:30 do 16:00. Odjazdy z Opery co pół godziny od 10:00 do 16:00 i dodatkowo o 16:20.

 

linia autobusowa M10

Kwiska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Klecińska – FAT – Grabiszyńska – Zaporoska – Owsiana – Swobodna – Sucha – Dworzec Autobusowy

Dworzec Autobusowy – Sucha – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – FAT – Klecińska – Gądowianka – Na Ostatnim Groszu – Legnicka – Kwiska

Linia będzie obsługiwana autobusem Ikarus 260. Autobus będzie zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z przystanku „Kwiska” (numer słupka 12303) co godzinę od 9:45 do 15:45, zaś z Dworca Autobusowego (numer słupka 21121) co godzinę od 10:20 do 15:20 i dodatkowo o 16:10.

 

linia autobusowa M11

Zajezdnia Popowice – Legnicka – Lotnicza – Kosmonautów – al. Śląska – Stadion Wrocław (Królewiecka)

Stadion Wrocław (Królewiecka) – Maślicka – Pilczycka – Popowicka – Milenijna – Legnicka – Zajezdnia Popowice

Linia będzie obsługiwana jelczami-ogórkami. Autobusy nie będą zatrzymywać się na przystankach z wyjątkiem Stadionu Wrocław. Wsiadanie tylko na Zajezdni Popowice i przy Stadionie Wrocław. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 10:20 do 15:50, zaś spod Stadionu co pół godziny od 10:35 do 15:35 i dodatkowo o 16:00.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022