To będzie kolejna okazja w trwającym sezonie, by przejechać się po Wrocławiu tramwajem lub autobusem z dawnych lat. W najbliższą sobotę i niedzielę, 7 czerwca i 8 czerwca, na ulice miasta wyjadą historyczne pojazdy w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych obsługiwanych przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
W sobotę 7 czerwca na trasie linii tramwajowej T będzie można spotkać zabytkowy tramwaj Linke-Hofmann Standard z lat 20. XX w., który niegdyś był jednym z filarów wrocławskiej komunikacji miejskiej. Z kolei w niedzielę 8 czerwca na linię T wyjedzie skład N+ND (wagon silnikowy z 1949 r., a doczepa z 1952 r.), dobrze znany miłośnikom klasycznych konstrukcji. Linia T kursuje na trasie Opera – Hala Stulecia / ZOO i z powrotem, odwiedzając takie miejsca jak Dworzec Główny, Most Grunwaldzki i Mosty Piaskowe.
Miłośnicy autobusów również znajdą coś dla siebie. Będzie to weekend zdecydowanie pod znakiem węgierskiej marki Ikarus, będącej podstawą komunikacji miejskiej w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. W weekend na linii B łączącej Operę z ZOO przez Hydropolis będą królować przegubowe autobusy tej marki w konfiguracji miejskiej i podmiejskiej.
Dodatkowo w najbliższą sobotę 7 czerwca Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na kolejny przejazd śladami linii, które po raz pierwszy uruchomiono w 1955 r. Na początku poprzedniego miesiąca odbył się kurs śladem linii 103, a tym razem udamy się śladami linii 113. Kurs odbędzie się po ostatnim przejeździe linii turystycznej B, czyli autobus wyruszy z Opery na Krzyki około godz. 17.30.
Kilka faktów z historii sto trzynastki. We Wrocławiu linia ta pojawiła się 70 lat temu, czyli w 1955 r. Ma to związek z dostawą do miejskiego przewoźnika trzynastu Ikarusów 60 i ośmiu Starów N52 – dzięki temu pojawiły się nowe linie autobusowe, a jednocześnie zmieniono oznaczenia linii z literowych na liczbowe (od 100 wzwyż). W ten sposób dawne linie literowe otrzymały numery od 100 do 110, zaś nowe linie, które docierały do Zgorzeliska, Polanowic i Ołtaszyna, otrzymały kolejno numery od 111 do 113. Od 1 sierpnia 1955 r., gdy wprowadzono nowy układ linii, nr 113 kursował od nieistniejącej już pętli tramwajowej na Gaju (ul. Czerska) aż do Ołtaszyna. W 1959 r. linię przedłużono do Dworca Głównego. W 1970 r. dojeżdżała już do Krzyków i w takim kształcie utrzymywała się do 5 maja br., gdy od Dworca Głównego przedłużono ją do Galerii Dominikańskiej. Warto dodać, że w latach 1970–1973 wariant linii 113 kursował do Jagodna.
Podczas sobotniego przejazdu linię obsłuży Ikarus 280.26 z naszej kolekcji. Pierwsze Ikarusy tego typu dotarły do Wrocławia w październiku 1981 r. Początkowo było ich 30, ale w kolejnych latach liczba ta wzrastała aż do 315 na przełomie 1990 i 1991 r. Ostatni Ikarus 280.26 przestał jeździć liniowo po Wrocławiu dopiero w 2009 r., zaś warto dodać, że ostatni liniowy Ikarus 280.70E kursował po ulicach miasta nawet do 2014 r. (znajduje się z resztą w kolekcji KSTM). Seria 280.26 charakteryzowała się przede wszystkim czterodzielnymi, harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów. We Wrocławiu nie zachował się żaden oryginalny egzemplarz tej serii. Pojazd, który znajduje się we flocie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, większość swojego życia spędził w swojej ojczyźnie, czyli na Węgrzech, a konkretnie kursował w mieście Ózd w północno-wschodnim regionie tego kraju. Dobry stan zachowania autobusu pozwolił na jego dość szybki remont (jedynie ponad rok trwało uzupełnianie detali wnętrza). Autobus dopuszczono do ruchu w 2023 r. i od tego czasu można go spotkać na okazjonalnych przejazdach czy właśnie na Wrocławskich Liniach Turystycznych.
Więcej o historii pojazdu można znaleźć na stronie internetowej www.kstm.pl. Tam również znajdują się informacje o Wrocławskich Liniach Turystycznych – przypominamy, że linia B kursuje w weekendy i święta aż do końca sierpnia, zaś linia tramwajowa T kursuje w te same dni, ale do końca września. Zachęcamy również do śledzenia naszych profili w mediach społecznościowych.