MPK Wrocław zaprezentowało dziś pierwszy tramwaj 205WrAs, który powrócił z przebudowy w firmie Modertrans.
Pojazd, który został dzisiaj pokazany, to wyprodukowany w 2008 roku (oryginalnie jako Protram 205WrAs) skład o numerze #2707, który uległ nieszczęśliwie w ubiegłym roku pożarowi. Pierwotnie po tym wydarzeniu planowano tramwaj zezłomować, jednak MPK zdecydowało się w międzyczasie na przeprowadzenie kapitalnych remontów wszystkich tramwajów Protram 205WrAs oraz Škoda 16T. Sytuacja ta zbiegła się w czasie z opisywanym wcześniej wypadkiem, i tramwaj ten po wygraniu przetargu na modernizację Protramów przez firmę Modertrans trafił do zakładów podpoznańskiej firmy w celu dokonania remontu. Po powrocie do Wrocławia, nadano mu symboliczne imię "Feniks", nawiązujący do mitologicznego motywu "odradzania się z popiołów".
Podczas przebudowy tak naprawdę pozostawiono z oryginalnego tramwaju tylko wózki. Cała konstrukcja, wnętrze i układ napędowy są zupełnie nowe. Nic dziwnego, że Modertrans nadał temu pojazdowi oznaczenie Moderus Beta 205WrAs-MF 17 AC - ponieważ de facto mamy tu do czynienia z niemal fabrycznie nowym Moderusem Beta. Wygląd tramwaju w dużej mierze przypomina tramwaje z rodziny Beta MF24AC, trafiające do Wrocławia w latach 2018 - 2019. Również wnętrze wygląda niemal bliźniaczo, co w dostarczonych wcześniej Betach - jedyną różnicą widoczną na pierwszy rzut oka jest inny model siedzeń. Kabina motorniczego jest identyczna. Jeśli chodzi o układ napędowy, to prawdopodobnie w tramwaju zastosowano podzespoły firmy Medcom (te co w "oryginalnych" 205WrAs oraz Betach MF19AC), zamiast znanego z Bet MF24AC osprzętu firmy Enika. Z zewnątrz także możemy zauważyć (z lewej strony) charakterystyczne kratki nawiewu przetwornicy.
W taki sposób zostaną poddane przebudowie wszystkie Protramy 205WrAs. Równolegle MPK wysyła także na remonty tramwaje Škoda 16T do firmy SAATZ. Wszystkie 43 zmodernizowane tramwaje dotrą do Wrocławia przed końcem 2022 roku.