Z pasją o komunikacji!

Dzisiaj odbyła się prezentacja nowego nabytku MPK, zapowiadana TU, zakończona przejażdżką.

W dniu dzisiejszym (08.01.2014 r.) wrocławskie MPK oficjalnie przejęło do użytkowania od firmy Volvo autobus hybrydowy. Będzie to pierwszy, miejmy nadzieję że nie jedyny, autobus hybrydowy, który będzie jeździł na liniach regularnych obsługiwanych przez MPK Wrocław. Konferencję prasową, która odbyła się na terenie Zakładu Autobusowego nr IX przy ulicy Obornickiej, poprowadziła pani Małgorzata Durda – Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów w firmie Volvo. Trzeba przyznać że Pani odpowiadała bardzo chętnie i kompetentnie na pytania. Na tę konferencję zaproszeni byli również przedstawiciele miasta Wrocławia, którzy niestety nie dotarli. Szkoda bo padło wiele cennych informacji, które powinny być brane pod uwagę podczas planów związanych z komunikacją miejską.

Mimo że prezentacja dotyczyła wozu stojącego na zajezdni to znaczna część konferencji była poświęcona nowszym wersjom autobusów hybrydowych oraz autobusom elektrycznym. Autobusy hybrydowe produkowane przez firmę Volvo są wyposażane w urządzenia badające i przesyłające dane do producenta, co pozwala na określenie faktycznych parametrów zarówno emisji spalin jak i zużywanej energii w trakcie użytkowania w normalnym ruchu miejskim.

Firma Volvo zaprzestała produkcji autobusów spalinowych na rzecz rozpoczęcia produkcji dwóch rodzajów autobusów hybrydowych oraz autobusów elektrycznych. Autobusy elektryczne to bardzo odległa przyszłość w naszym mieście, ponieważ niezbędna jest infrastruktura pozwalająca ładować baterie tych autobusów. Natomiast autobusy hybrydowe są takie jak ten, który będzie jeździł po wrocławskich ulicach, posiadające baterię, która ładuje się podczas jazdy oraz hamowania a także autobusy hybrydowe doładowywane. Te drugie wymagają już stacji doładowujących przynajmniej na zajezdni. Autobusy hybrydowe mogą być także ładowane z sieci trakcyjnej tramwajowej, przez pantograf. Kwestia dostosowania możliwości sieci i konkretnych warunków, w których ładowanie mogłoby się odbywać bez szkody dla komunikacji tramwajowej, jest jedną z możliwości.

Autobus hybrydowy na samym silniku elektrycznym może przejechać około 7 km. Taka odległość nie robi wrażenia dopóki się nie wsiądzie i nie poczuje jak się jeździ tym autobusem. Autobus rozpoczynający jazdę z silnika elektrycznego załącza silnik spalinowy dopiero kiedy prędkość osiągnie około 15-20 km/h. Pozwala to uniknąć wystrzału spalin z rury wydechowej przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Faktem jest, że nie przy każdym zatrzymaniu wyłączał się silnik spalinowy, ale te chwile kiedy się wyłączał powodowały nastanie w autobusie niesamowitej ciszy. Dopiero kiedy autobus w tej ciszy ruszał z miejsca można było się zorientować że silnik nie został wyłączony.

W tym modelu nie ma możliwości wyznaczenia stref, w którym silnik elektryczny byłby priorytetem, natomiast w nowszych modelach można ustawiać obszary, po których autobus przemieszcza się używając silnika elektrycznego. Mnie urzekła możliwość ustawienia stref, w których ogranicza się prędkość w konkretnych dniach i godzinach.

Wybór silnika, z którego korzysta autobus nie jest zależny od kierowcy. Komputer analizując poziom naładowania baterii oraz prędkość wybiera który silnik użyć. Bateria w tym autobusie umieszczona jest na dachu. W oczekiwaniu na nowe technologie pozwalające wyprodukować małą i lekką baterię o dużej mocy firma Volvo stara się zoptymalizować rozwiązania tak, aby autobusy mogły przewozić jak największą liczbę pasażerów jednocześnie zmieścić się w optymalnej wadze pojazdu. Ten model jest jeszcze metalowy, kolejne są już aluminiowe.

Czas amortyzacji autobusu hybrydowego firma Volvo ocenia na około 8 lat, trwałość wozu powyżej 10 lat, trwałość baterii na około 360 000 km (5-6 lat). Autobus wydzierżawiony przez wrocławskie MPK ma umowę na serwisowanie i naprawy z firmą Volvo, co pozwala założyć że nie przestaniemy się cieszyć nowym nabytkiem zbyt szybko.

Pewnie niektórzy są ciekawi jak zmieściły się w autobusie dwa silniki. Są to po prostu mniejsze silniki. Zamiast 9 litrowego silnika wstawiono 5 litrowy wysokoprężny oraz nieduży silnik elektryczny. Tak na pierwszy rzut oka autobus nie różni się specjalnie od tych, które już znamy. Bardziej spostrzegawczy zauważą baterię na dachu, a kiedy w absolutnej ciszy autobus ruszy z przystanku i dopiero po chwili usłyszymy charakterystyczny dźwięk silnika, możemy się zorientować że mamy do czynienia z autobusem wyposażonym także w napęd elektryczny.

Dość istotną kwestią pozostaje także technika jazdy, która nieznacznie się różni od optymalnej techniki jazdy na samym silniku spalinowym. Kierowcy jeżdżący pojazdem hybrydowym przechodzą specjalne szkolenia, na których kładziony jest nacisk na różnice w sposobie funkcjonowania silnika spalinowego i hybrydowego. Prowadzący pojazd napędzany częściowo energią elektryczną zachęcani są do hamowania, oczywiście w granicach rozsądku, bez narażania pasażerów na dyskomfort podczas podróży.

Miłośnicy komunikacji, którzy chcieliby "zapolować" na ten autobus muszą poczekać przynajmniej do czwartku, kiedy jest on zaplanowany po południu na linię 319. W piątek natomiast cały dzień będzie jeździł na 116.

 

Podziękowania dla firmy Volvo, za materiały prasowe wzbogacone o piękny model autobusu, dla pani Dyrektor Małgorzaty Durdy, która bardzo chętnie i przystępnie dzieliła się swoją wiedzą, a także ogromne podziękowania dla wrocławskiego MPK za zorganizowanie konferencji i niesamowitą otwartość na potrzeby i zachcianki uczestników.

 

  • Galeria
  • dsc_0058
  • dsc_0062
  • dsc_0065
  • dsc_0070
  • dsc_0071
  • dsc_0072
  • dsc_0078
  • dsc_0082
  • dsc_0085
  • dsc_0091
  • dsc_0092
  • dsc_0096
  • dsc_0098
  • dsc_0102
  • dsc_0105
  • dsc_0113
Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 137 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, al. Hallera, ul. Wróblewskiego, ul. Olszewskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 136 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, ul. Piłsudskiego, al. Hallera i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej, ul. Piłsudskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


Prezentacja wydzierżawionej hybrydy (ZDJĘCIA)