Z pasją o komunikacji!

Wczoraj, 1 kwietnia 2020 roku na trzy dni przed pierwotnie zaplanowanym terminem, zadebiutował pierwszy z 12 nowych przegubowych autobusów Mercedes Conecto zamówionych przez Mobilis do obsługi kontraktu we Wrocławiu.

 

O POJAZDACH

Na pierwszy rzut oka Mercedesy Conecto G LF II, bo tak nazywają się w pełnej nazwie nowe pojazdy, nie różnią się zasadniczo od eksploatowanych już w naszym mieście przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne autobusów Citaro C2. Wygląd zewnętrzny jest względnie podobny, co w teorii „bardziej porządniejszych braciach”, oczywiście oprócz frontów – przedniego i tylnego. Również wewnątrz nie ma zbyt wielu różnic, przykładowo zastosowano identyczne siedzenia, a rozplanowanie wnętrza także przeniesiono w zasadzie w stosunku 1:1. Ogólna kolorystyka ich wnętrza również nie odbiega od „cedwójek”." Co więcej, jednostka napędowa zastosowana w Conecto jest również identyczna ze starszymi Mercedesami – do napędu zastosowano ten sam silnik OM470 spełniający normę spalin Euro 6D (znany w tej wersji z autobusów #8441 - #8490) również zblokowany z czterobiegową automatyczną skrzynią marki Voith. Przypomnijmy tutaj wszakże, że konstrukcja Mercedesa Conecto wywodzi się w prostej linii od pierwszej wersji Citaro sprzed liftingu w 2007 roku.

 

RÓŻNICE W STOSUNKU DO CITARO C2

Mimo wielu podobieństw możemy doszukać się jednak większych różnic w stosunku do Citaro C2 – wszakże formalnie są to dwa różne modele. Na pierwszy rzut oka najbardziej wyróżniają się zupełnie inny design przodu i tyłu autobusów. Ten zastosowany w nowych Conecto jest nieco bardziej toporny, choć paradoksalnie z tyłu udało się zmieścić większy wyświetlacz na linię i kierunek, niż w starszych pojazdach z partii 8451-8490. Linia boczna pojazdów jest nieco uproszczona, zrezygnowano bowiem ze specjalnych przetłoczeń na nadkolach znanych z C2, prostując przy okazji poziom okien w tych miejscach. Do wnętrza pojazdów zaprowadzą nas nieco inne drzwi, posiadające chociażby nieco bardziej „kanciaste” poręcze. W środku największą różnicą, którą można zauważyć, jest inna zabudowa kabiny. Ta zastosowana w tańszym produkcie Mercedesa, tak samo jak w przypadku designu frontów jest wykonana bardziej topornie, zabrakło tutaj finezji znanej z nowych Citaro. Co ważne, powierzchnia jej zabudowy jest odrobinę mniejsza w porównaniu do C2, co w teorii powoduje zapewnienie mniejszej ochrony dla kierowcy. Jak będzie w praktyce – zobaczymy.

 

FILM

 

KONSEKWENTNY STANDARD SIPu

Ważnym aspektem natomiast jest konsekwentne trzymanie się standardu wyposażenia znanego ze starszych Isuzu zakupionych do obsługi tego samego kontraktu. Tak samo, jak w tureckich „solówkach”, uświadczymy np. wyświetlacze pokazujące cały przebieg trasy umieszczone na oknach w przedziale pasażerskim. Co ważne, zastosowano ich aż dwa, po jeden na każdy człon pojazdu przegubowego. Z tyłu umieszczono wyświetlacz na linię i kierunek również identyczny z tym, co w autobusach Isuzu Citiport, zwiększona ilość miejsca na tylnej szybie pozwoliła jednak na normalne jego podwieszenie. Wszystkie wyświetlacze są dużej rozdzielczości.

 

ZDJĘCIA

GALERIA WNĘTRZ

 

OBSŁUGIWANE LINIE

Nowe autobusy w przyszłości mają zostać przeznaczone do obsługi linii 115 oraz 119. W związku z epidemią koronawirusa, tak trapiącą nasze społeczeństwo w ostatnim czasie, oraz zmianami w prowadzeniu transportu publicznego związanymi z tym stanem, zdecydowano się wypuścić pierwszy z pojazdów już kilka dni wcześniej w porównaniu do pierwotnego terminu rozpoczęcia eksploatacji, czyli 1 kwietnia 2020 roku. Posłużył on do zapewnienia zwiększonej pojemności na jednej z brygad linii 133. Nie był to jednak primaaprilisowy żart, lecz środek na zapewnienie zwiększonej pojemności na jednej z brygad tej linii, wprowadzony w związku z postulatami różnych osób. Co ważne, wszystkie 12 pojazdów zostanie spożytkowanych do ogólnego wzmocnienia oferty przewozowej we Wrocławiu, a nie w celu wymiany najstarszych przegubowych autobusów marki Volvo, kursujących jeszcze w naszym mieście w ilości 28 sztuk (nie licząc autobusu o numerze 2020 przeznaczonego wcześniej do obsługi „streetbusu”).

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 137 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, al. Hallera, ul. Wróblewskiego, ul. Olszewskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 136 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, ul. Piłsudskiego, al. Hallera i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej, ul. Piłsudskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


Pierwszy Conecto wyruszył w trasę (ZDJĘCIA, FILM)