GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Zobacz ogólny artykuł o Konstalu 102Na: LINK
Zabytkowy Konstal 102Na #2069 pochodzi z 1972 roku, zaś do 2009 roku pozostawał w eksploatacji liniowej w MPK Wrocław. Został początkowo odkupiony przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu z zamiarem remontu, jednak w 2013 roku nabył go Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, rozpoczynając od razu prace remontowe. Stowarzyszenie postawiło sobie niełatwe zadanie, bowiem do odbudowy tramwaju zgodnie z założeniami Klubu - czyli na stan z lat 70. XX wieku, trzeba było przeprowadzić bardzo zaawansowane prace.
Proces przywracania dawnej świetności wagonowi zaczęto od renowacji wózków. Następnie cały wagon zdekompletowano i rozpoczęto naprawę poszycia - jej celem usunięcie rdzy, załatanie dziur i wzmocnienie konstrukcji tramwaju. Nadwozie stodwójki otrzymało wówczas biało-niebieskie barwy, zaś kolejnym etapem była naprawa i regeneracja elektryki tramwaju. Po drodze jednak miejscowy Protram, remontujący zabytkowy wagon zbankrutował, przez co remont nieco się opóźnił. Nowym wykonawcą prac zostało MPK Kraków. W dalszej kolejności wagon otrzymał wstawione drzwi i okna, a także zaczęto renowację wnętrza. Ostatnie prace nad tramwajem miały miejsce w styczniu 2018 roku. Zakończenie remontu, po prawie czterech latach intensywnych prac, zostało uświetnione imprezą powitalną tramwaju po remoncie, która odbyła się 22 kwietnia 2018 roku. Od tej pory zabytkową stodwójkę można regularnie spotkać na różnych wydarzeniach z komunikacją miejską w roli głównej - dniach otwartych Zajezdni Popowice, Nocy Muzeów czy na prywatnych wynajmach. Latem 2018 i 2019 roku tramwaj także obsługiwał Zabytkową Linię Tramwajową.
Wygląd #2069 odzwierciedla fabryczną stylizację wrocławskich tramwajów tej serii. W stosunku do liniowych wagonów 102Na, które kursowały po Wrocławiu w ostatnich latach eksploatacji, różni się on pod wieloma względami. Z zewnątrz dolna partia malowania jest biała i posiada charakterystyczne osłony na wózki, zwane fartuchami. Wagon nie ma także wygospodarowanego miejsca na tablicę z numerem linii z przodu. Wewnątrz ściany boczne są koloru zielonego, zaś kabina motorniczego nie jest niczym oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Przetwornica, która w większości wrocławskich 102Na została wymieniona na statyczną, w #2069 jest zgodna z oryginałem - wirująca. Wagon ogólnie sprawia wrażenie odnowionego z maksymalną dbałością o szczegóły i pieczołowitością, czym może się pochwalić Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, przeprowadzający te prace.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Konstal
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów)
TYP TRAMWAJU: wagon dwuczłonowy, wysokopodłogowy
ROK PRODUKCJI: 1972
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 19300 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3076 mm
MASA CAŁKOWITA: 25900 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 940 mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 1145 mm, środkowe - 1100 mm
UKŁAD ROZRUCHU: oporowy
PRZETWORNICA: wirująca
TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)
PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 32
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 119
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 153
PRODUKCJA
1972r.
DOSTAWY
1) MPK Wrocław - 1972r.
2) Klub Sympatyków Kolei - 2010r.
3) Klub Sympatyków Transportu Miejskiego - 2014r.
ILOSTAN TABORU
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1 (dwukierunkowy wagon G-089)
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 80