Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Falkenried Maximum #325
  • Falkenried Maximum #325
  • Falkenried Maximum #325
 

OPIS POJAZDU

Falkenried Maximum to przedwojenny tramwaj z 1901 roku, wyprodukowany specjalnie dla Wrocławia w liczbie 50 sztuk. Tramwaj ten, w przeciwieństwie do pozostałych konstrukcji z tego okresu, cechował się posiadaniem dwóch wózków, zamiast jednego - w dodatku o różnej średnicy osi. Dzięki takiej konstrukcji, pojazdy mogły przewozić większą liczbę pasażerów w porównaniu do innych wagonów. Pojazdy te zostały zmodernizowane pod koniec lat 20. i upodobnione wyglądem do tramwajów Linke-Hoffmann Standard. Po wojnie ilostan tych wagonów wynosił 26 sztuki; wszystkie wagony zostały przekazane do Warszawy. Część z nich w 1955 roku trafiła do Szczecina. Prawie wszystkie te wagony zostały skasowane, poza jednym, który w nieznanych okolicznościach stał się altanką ogrodową w podwrocławskim Smolcu. Został odkryty przez wrocławskich pasjonatów komunikacji na przełomie wieków i odkupiony za symboliczną kwotę. Unikatowy tramwaj jednak był już wybrakowanym, zardzewiałym wrakiem, teoretycznie bez jakichkolwiek szans na remont. Pudło ocalałego Maximuma przez wiele lat gniło na zajezdni Popowice, gdy w 2014 roku miasto Wrocław zdecydowało się odbudować historyczny tramwaj. Zadanie to było jednak niebywałe trudne, bowiem trzeba było od nowa tak naprawdę wykonać wszystkie elementy wagonu. Jednak dzięki mrówczej pracy wrocławskich badaczy historii komunikacji miejskiej oraz wykonawcy prac - Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego, przez siedem lat udało się zrekonstruować i przywrócić do fabrycznego wyglądu tramwaj. Wagon, który powstał na bazie ocalałego wraku, jest dziś unikatem na skalę europejską. Wszystkie części w wagonie zostały wykonane bardzo pieczołowicie i dzięki zebraniu informacji na temat przedwojennego wyglądu wagonu, udało się go odwzorować na stan z 1901 roku. Pojazd nosi przedwojenny numer taborowy #325 (choć od lat 20. numeracja tramwajów Maximum miała zakres #20xx).

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Falkenried

MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Hamburg)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy, dwukierunkowy

LATA PRODUKCJI: 1901

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 11650 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3320 mm

MASA CAŁKOWITA: 15000 kg

LICZBA DRZWI: 4 (same luki w pomostach)

UKŁAD DRZWI: 1 - 1 (pomosty)

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

   

PRODUKCJA

1901r. (#325) 

 

ILOSTAN TABORU

1) SSB/BVB Breslau (przed 1945)

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 50

 

2) KSTM Wrocław (właściciel - Gmina Wrocław)

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Falkenried Maximum