Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Konstal 105Na #2424
  • Konstal 105Na #2424
  • Konstal 105Na #2424

OPIS POJAZDU

Konstal 105Na #2424+2432 to zachowany w 2012 roku skład, należący do Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Tramwaj ten został wyprodukowany w 1985 roku, zaś powodem dla którego został zachowany jest fakt, że był to w chwili wycofania najbardziej zbliżony do stanu oryginalnego skład "stopiątek" we Wrocławiu. Jako jedyny, posiada prawie oryginalny pulpit motorniczego, charakterystyczny, starszy typ ogrzewania, oryginalne gniazda WS łączące wagony i inne szczegóły, które były charakterystyczne dla 105Na przed remontami wykonywanymi przez Protram w XXI wieku. Skład ten od 1997 roku jeździ w zestawieniu #2424 + #2432, dawniej każdy z tych wagonów stanowił jeden z trzech wagonów w trójskładach. W październiku 1997 skład #2424 + #2432 przeszedł w zakładach techniki MPK na ul. Legnickiej (późniejszy Protram) remont kapitalny, jednak zachowujący mimo wszystko wciąż sporą część oryginalnych elementów. Ten skład został uratowany od kasacji przez TMW w 2012 roku.

Prace przy składzie zaczęły się w 2015 roku, od remontu wózków. Szybko niestety jednak plany w niwecz obrócił upadek Protramu, który był wykonawcą prac. Wiele części ze składu zostało zabranych przez komornika sądowego, a także po prostu brakowało ludzi z szerokim zasobem wiedzy technicznej oraz wolnego czasu, które mogłyby podjąć się prowadzenia prac.
Przez dłuższy czas prace nad remontem wagonów stały w miejscu, jednak dzięki wiedzy jednego z członków Sekcji Transportu Zbiorowego, pod koniec 2019 roku podjęto prace nad przywróceniem sprawności technicznej wagonowi #2424. Od tego czasu tramwaj ponownie mógł poruszać się samodzielnie, jednak jego stan wizualny - przede wszystkim zewnętrzny, wymagał sporo poprawek. Do dnia dzisiejszego, członkowie STZ podjęli się renowacji blacharskiej progów drzwiowych, pomalowania wagonu w granatowe barwy, remontu i malowania pantografu w kolor czerwony, naprawy okablowania, rozrusznika, nawrotnika, pomalowania wnętrza - w tym pulpitu oraz szablonowych napisów na klapach drzwiowych, elektryki drzwi oraz przewodu na dachu 600V. Oprócz tego, wagon otrzymał także hak na małe tablice, popularne we Wrocławiu za czasów PRLu oraz w latach 90. Dzisiaj odremontowany skład prezentuje typowy obraz tramwaju 105Na będącego w eksploatacji ok. 1992 roku na zajezdni Dąbie - stąd charakterystyczna, czerwona barwa pantografu oraz ciemnoniebieski kolor.

Nieco bardziej skomplikowana jest obecnie sytuacja z remontem wagonu #2432. W związku z zawirowaniami wokół upadku firmy "Protram", wiele niezbędnych części do uruchomienia wagonu przepadło. Jednak nie oznacza to, że prace nad wagonem się nie toczą - od pewnego czasu, członkowie Sekcji poczynili nad tym tramwajem szereg różnych napraw. W ostatnim czasie, #2432 otrzymał, analogicznie jak #2424 nierdzewne progi drzwiowe. Wewnątrz zregenerowano klapy od czuwaka, nawrotnika, aparatury elektrycznej i mechanicznej oraz rozrusznika, pomalowano wnętrze, wymieniono przewody w kanale kablowym instalacji elektrycznej, naprawiono styczniki SNF, naprawiono wielu elementów w skrzyni aparaturowej pod wagonem, zregenerowano nawronik oraz wstępnie zregulowano cięgna od pedałów jazdy, a także co było z pewnością niełatwym zadaniem, wymieniono wszystkie elementy elektryczne w rozruszniku (o łącznej masie ok. 180 kg). Powyższe prace pozwoliły na uruchomienie tramwaju pod niskim napięciem. Na początku 2022 roku wagon #2432 został ukończony pod względem blacharskim i wizualnym. 

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Konstal

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy

ROK PRODUKCJI: 1985

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 13000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3060 mm

MASA CAŁKOWITA: 17000 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2400 mm

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 20

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 105

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 125

  

DOSTAWY

1) MPK Wrocław - 1985r.

2) TMW Wrocław - 2012r.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Konstal 105Na #2424+2432 (TMW)