Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ - #G-091 "Gustaw"

  • Konstal N #G-091
  • Konstal N #G-091
  • Konstal N #G-091

GALERIA WNĘTRZ - #1332 (KSTM)

  • Konstal N #1332

OPIS POJAZDU

Konstal N to pierwszy polski powojenny tramwaj. Był produkowany w latach 1948 - 1956 przede wszystkim przez Konstal, ale także przez stocznię w Gdańsku i fabrykę wagonów w Świdnicy. Jest to oryginalnie jednoczłonowy, dwukierunkowy tramwaj, z czterema parami jednoskrzydłowych, przesuwnych drzwi sterowanych ręcznie. Jego prosta konstrukcja i mechanika w dużej mierze opiera się na niemieckim, prowizorycznym tramwaju KSW, produkowanym podczas II wojny światowej. Oznaczenie "N" wywodzi się od słowa "normalizowany". N był produkowany także w wersji dwukierunkowej o oznaczeniu 2N. Doczepy oznaczano jako ND, zaś rozwojowa wersja tramwaju N nosi oznaczenie 4N.

Tramwaje te były produkowane aby możliwie jak najszybciej zapewnić odpowiednią liczbę taboru dla odbudowujących się po wojennej zawierusze miast. Z tego powodu, ich konstrukcja nie była zaawansowana, zaś same te tramwaje były traktowane jako rozwiązanie przejściowe przed dostarczeniem nowocześniejszych wagonów. W praktyce tramwaje te, modernizowane przez wiele lat, ostatecznie zniknęły z ulic Wrocławia w 1991 roku. Pierwsze "enki" dotarły do stolicy Wrocławia w połowie lat 50. Nie wiadomo, ile wagonów generacji N ostatecznie dostarczono do Wrocławia, gdyż dużą część potem przebudowano do podtypu 4N. Po zakończeniu eksploatacji liniowej tych tramwajów, część z nich została przekwalifikowana do roli wagonów gospodarczych. 

We Wrocławiu obecnie istnieją dwa wagony zabytkowe generacji N. Pierwszy z nich, o numerze #1332 (dokładny podtyp - N2), został wyprodukowany w 1951 roku. Do MPK Wrocław trafił z Warszawy w 1967 roku i do 1990 kursował liniowo. Po zakończeniu eksploatacji pojazd ten nie został, jak reszta "ocalałych" eNek - przekwalifikowany do roli tramwaju gospodarczego, lecz został przekazany Towarzystwie Miłośników Komunikacji Miejskiej jako zabytek. Organizacja ta jednak przestała istnieć w 2003 roku i właścicielem pojazdu stała się Gmina Wrocław, zaś jego operatorem - Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Wagon ten co roku wyjeżdżał jako obsługa Zabytkowej Linii Tramwajowej, a także gościł na imprezach związanych z wrocławską komunikacją. Około 2011 roku wóz uległ awarii i od tej pory nie wyjeżdżał na miasto. Dopiero w 2018 roku pojazdem zaopiekował się Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, który przywrócił go do pełnej sprawności i od 2019 znów regularnie kursuje po ulicach Wrocławia. Warto także dodać, że przed laty tramwaj ten posiadał doczepę ND, która obecnie stoi w zajezdni Popowice i oczekuje remontu. Drugi zabytkowy Konstal N we Wrocławiu został przebudowany na typ 4N. Wiadomo, że oryginalnie został wyprodukowany najprawdopodobniej w 1950 roku, lecz do Wrocławia trafił w latach późniejszych; nie jest znany jego oryginalny numer taborowy. Od lat 90. pełnił rolę tramwaju gospodarczego na zajezdni Dąbie z numerem #G-091. W 2018 roku tramwaj ten przeszedł renowację na zlecenie MPK Wrocław. Nadano mu wówczas pseudonim Gustaw. Remont tego tramwaju był kwestią dyskusyjną w środowisku pasjonatów komunikacji miejskiej, bowiem barwy które nosi Gustaw nie odzwierciedlają żadnego faktycznego malowania wagonów generacji N we Wrocławiu, zaś wewnątrz znajduje się elektroniczny wyświetlacz TML, który zdaniem wielu nie pasuje do charakteru tego pojazdu. W wakacje 2018 i 2019 roku Gustaw obsługiwał linię turystyczną, uruchomioną przez MPK. Jest to póki co jedyny wagon zabytkowy, należący do MPK.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Konstal, Fabryka Wagonów Świdnica, Stocznia Gdańska

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów, Świdnica, Gdańsk)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy

LATA PRODUKCJI: 1948 - 1956

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 10400 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 33000 mm

MASA CAŁKOWITA: 13500 kg

LICZBA DRZWI: 2

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 (oryginalnie 1 - 1)

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 16

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 67

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 83

  

PRODUKCJA

1950r. (#G-091)

1951r. (#1332)

  

ILOSTAN TABORU

1) KSTM Wrocław (właściciel - Gmina Wrocław)

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: ?

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Konstal N