Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Linke Hoffmann Standard #1217
  • Linke Hoffmann Standard #1217
  • Linke Hoffmann Standard #1217
 

OPIS POJAZDU

Linke Hofmann Standard to przedwojenny model tramwaju, produkowany w latach 1925 - 1929 przez wrocławskie przedsiębiorstwo Linke Hoffmann Werke. Opracowany w 1924 roku tramwaj LH o konstrukcji całkowicie stalowej był pierwszym tego typu wozem produkowanym seryjnie na terenie Niemiec. Wcześniej pierwszy w Niemczech lekki doczepny wagon stalowy wyprodukowała w roku 1909 wrocławska firma Eisenwerk Gustav Trelenberg. LH Standard to jednoczłonowy, dwustronny i dwukierunkowy wóz, w którym zastosowano zamknięte pomosty, odsuwane na bok drzwi wejściowe oraz potrójne resorowanie. Przedział pasażerski wyposażono w 7 rzędów wyściełanych czarno-czerwonym aksamitem siedzeń w układzie 1+2. Posiadały one ruchome oparcia umożliwiające ustawienie zawsze przodem do kierunku jazdy. Wyposażenie elektryczne pochodziło z firm Siemens oraz AEG Berlin. Stosowano silniki elektryczne o mocy 28, 42 lub 46 kW.
Elektryczny tramwaj produkowany we Wrocławiu przed II wojną światową. Wóz ten jest kojarzony szczególnie z "Babą Jagą", lecz we Wrocławiu jest więcej okazów tego pojazdu. Ogółem dostarczono do Wrocławia 232 egzemplarze, którym nadano numery boczne 1001-1232. Podczas II wojny światowej 6 z nich przeniesiono do Katowic i jeden do Düsseldorfu, a w 1949 15 oddano do Warszawy, gdzie otrzymały oznaczenie Lw. Warszawskie wagony wycofano w latach 60., zaś we Wrocławiu kursowały liniowo do maja 1977, a następnie część z nich przekwalifikowano na tabor gospodarczy. W 1984 jeden wagon trafił do Krakowa, gdzie używany był podczas nagrywania filmu Brat naszego Boga i nie wrócił już do Wrocławia. We Wrocławiu na linii muzealnej kursuje „Baba Jaga” już bez kawiarenki oraz „Juliusz”. Tramwaje te przeszły remonty w latach 2017 - 2019. Istnieje także zabytkowy wagon #1192, będący jednak niesprawny, lecz planuje się jego odbudowę przez KSTM. Ponadto na zajezdni Popowice można natknąć się na zachowany w dość dobrym stanie wagon ex-gospodarczy o numerze G-034, oraz zardzewiałe, zdekompletowane wraki tychże wagonów.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Linke Hoffmann Werke

MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Breslau)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy, dwukierunkowy

LATA PRODUKCJI: 1925 - 1929

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 9600 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2100 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3250 mm

MASA CAŁKOWITA: 11900 kg

LICZBA DRZWI: 4 (2 po każdej stronie pojazdu z boku)

UKŁAD DRZWI: 1 - 1 (pomosty)

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

   

PRODUKCJA

1929r. (#1209, #1217)

 

ILOSTAN TABORU

1) SSB/BVB Breslau (przed 1945)

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 232

 

2) TMW Wrocław (właściciel - Gmina Wrocław)

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 2

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 2

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Linke Hofmann Standard