Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Škoda 16T #3011
  • Škoda 16T #3011
  • Škoda 16T #3011

OPIS POJAZDU

Škoda 16T to pierwszy niskopodłogowy tramwaj z krwi i kości (w odróżnieniu od Protrama 205WrAs który posiadał zaledwie 22% niskiej podłogi) we Wrocławiu. MPK posiada 17 sztuk tych tramwajów, które zostały dostarczone w latach 2006 - 2007. Model 16T należy do modułowej rodziny tramwajów Škody o nazwie Elektra i został zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia. Inne tramwaje z tej rodziny to np. dwukierunkowa, wrocławska 19T, praska 14T czy brneńska 13T. Elektry kursują także w Ameryce, pod oznaczeniem Škoda 10T. Design wszystkich tramwajów został zaprojektowany przez studio Porsche. Wrocławska Škoda 16T posiada 65% udziału niskiej podłogi, zaś jej poziom w wysokopodłogowych członach skrajnych wynosi zaledwie jeden stopień, dzięki czemu jest to tramwaj niezwykle przyjazny osobom starszym oraz niepełnosprawnym. Wszystkie Škody 16T we Wrocławiu stacjonują na zajezdni IV Borek i mają nadane numery taborowe #3001 - #3017.

Umowa na wrocławskie Škody została podpisana w 2005 roku. Tramwaje zostały zakupione z wykorzystaniem środków unijnych; początkowo 9 sztuk, następnie 8 kolejnych. W ramach umowy z CUPT (Centrum Unijnych Projektów Transportowych), tramwaje przeznaczono do obsługi zmodernizowanych ze środków unijnych ul. Szewskiej i pl. Powstańców Wielkopolskich; z tego powodu do 2014 roku tramwaje Škoda 16T kursowały jedynie na linii 6 i 7 (choć ich debiut przypadł na linię 2, jednak epizod tych tramwajów na tej linii nie potrwał krótko). Obecnie Škody 16T pojawiają się najczęściej na liniach 2, 4, 5, 6, 10, 11, 17, 20, 23 i 33. 

Wrocławska Elektra 16T to pięcioczłonowy, jednokierunkowy tramwaj z 65% niskiej podłogi. Do wnętrza Škody prowadzi 6 par drzwi (skrajne - jednoskrzydłowe, pozostałe dwuskrzydłowe). Jest napędzany za pomocą czterech asynchronicznych silników trakcyjnych, napędzanych przez falowniki IGBT. Jednostki napędowe (po dwie) znajdują się w dwóch wózkach - przednim i tylnym. Energia elektryczna jest odbierana przez pantograf umieszczony na dachu pierwszego członu tramwaju. Motorniczy posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz ergonomiczny, nowoczesny pulpit z komputerem pokładowym i tempomatem w nastawniku jazdy. Dzięki nietypowej konstrukcji wozków, siedzenia w członach skrajnych i środkowych umieszczone są poprzecznie. Takie ustawienie miejsc było kontrowersyjne i zostało skrytykowane przez pasażerów. Początkowo tramwaje 16T posiadały system informacji BUSE - z wyświetlaczami o charakterystycznej czcionce, oraz specyficznymi zapowiedziami z nietypowym gongiem. Na przełomie 2011 i 2012 roku Škody otrzymały osprzęt Pixela. W podobnym czasie wóz #3002 testował system informacji pasażerskiej firmy Novamedia.

Po blisko 14 latach eksploatacji we Wrocławiu, MPK zdecydowało się wysłać już nieco wyeksploatowane Škody do remontu. Podczas gruntownej naprawy głównej, tramwajom odświeżono design, zamontowano klimatyzację i pomalowano w nowy schemat dla tramwajów, wyróżniający się dominacją błękitnych, charakterystycznych dla Wrocławia barw. Pasażerowie z kolei otrzymali również klimatyzację przestrzeni pasażerskiej.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Škoda Transportation

MIEJSCE PRODUKCJI: Czechy (Pilzno)

TYP TRAMWAJU: wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy

LATA PRODUKCJI: 2006 - 2007

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 31060 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3400 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2 460 mm

MASA CAŁKOWITA: 37360 kg

LICZBA DRZWI: 6

UKŁAD DRZWI: 1 - 2 - 2 - 0 - 2 - 2 - 1

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 340 mm

UKŁAD ROZRUCHU: impulsowy LGBT

PRZETWORNICA: statyczna

TYP NASTAWNIKA: joystick (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 69

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 174

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 243

  

PRODUKCJA

2006r. (#3001 - #3002)

2007r. (#3003 - #3017)

 

DOSTAWY

2006r. (#3001 - #3002)

2007r. (#3003 - #3017)

 

ILOSTAN TABORU

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 17

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 17

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Škoda 16T