Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Moderus Beta MF 19 AC #2801
  • Moderus Beta MF 19 AC #2801
  • Moderus Beta MF 19 AC #2801


 

OPIS POJAZDU

Moderus Beta to rodzina częściowo niskopodłogowych tramwajów produkowanych przez spółkę-córkę MPK w Poznaniu, firmę Modertrans. Moderusy Beta MF 19 AC są to trójczłonowe, przegubowe wagony z cząstkowym udziałem niskiej podłogi w centralnym członie wagonu. 22 takich tramwajów jest eksploatowanych przez MPK Wrocław od 2015 roku. Jego wersją rozwojową jest Moderus Beta MF 24 AC.

Historia Moderusa Bety rozpoczyna się w Ameryce Północnej w latach 20. XX wieku z chwilą opracowania wysokopodłogowego, uniwersalnego tramwaju serii PCC, którego po wojnie konstrukcja została zaadaptowana w prostej linii do czechosłowackiego wagonu Tatra T1, na którego podstawie produkowano od lat 50. XX wieku polskie tramwaje Konstal 13N, którego konstrukcja została kilkanaście lat później zmodernizowana i wprowadzona do eksploatacji pod oznaczeniem 105N (później 105Na). Tego typu tramwaje wytwarzano do 1992 roku, lecz już wtedy były one konstrukcją bardzo przestarzałą. W ślad za postępującym w latach 90. upowszechnieniem transportu zbiorowego dla osób o ograniczonej mobilności w zakładach HCP w Poznaniu opracowano prototyp częściowo niskopodłogowego tramwaju, zbudowanego z wagonów serii 105Na. Tak skonstruowany tramwaj oznaczono zgodnie z ówcześnie obowiązującą nomenklaturą jako HCP 115N i to właśnie on jest bezpośrednim poprzednikiem Moderusa Bety. 

Produkcję Moderusów Beta rozpoczęto w 2011 roku w zakładach Modertransu w Biskupicach niedaleko Poznania. Początkowo tramwaje te planowano zbudować na bazie istniejących już pudeł z wagonów serii 105, lecz zdecydowano się na fabrycznie nową konstrukcję. Tramwaje te dostarczono do Poznania. Kolejne Bety trafiły również na Śląsk (w odmianie dwukierunkowej) oraz do Szczecina. Pierwsza szansa na pojawienie się tego typu tramwaju we Wrocławiu miała miejsce w grudniu 2014 roku, kiedy to Modertrans stanął do przetargu MPK na zakup 6 nowych tramwajów (z opcją na 2 kolejne), lecz przegrał z droższą ofertą Pesy, która jednak zaproponowała MPK w pełni niskopodłogowy, a co za tym idzie nowocześniejszy tramwaj.

Jednak w czerwcu 2015 roku Modertransowi udało się pozyskać od MPK zamówienie na dostawę 6 fabrycznie nowych Bet z opcją na 16 kolejnych. Pierwsze tramwaje tego typu dostarczono do Wrocławia w grudniu tego samego roku a regularne kursy rozpoczęły na przełomie grudnia 2015 i stycznia 2016 roku. Tramwajom przydzielono numerację #2801 - #2806 (co ciekawe, początkowo posiadały one poznański krój numerów taborowych). Tymczasem MPK zdecydowało się na zakup kolejnych tramwajów Moderus Beta z opcji przetargowej. Te wozy dotarły do Wrocławia niecały rok później, a przez cały 2017 rok trwały dostawy Moderusów Beta aż do numeru #2822. Ostatnia seria Moderusów, dostarczona do Wrocławia w grudniu 2017 roku, została wyposażona w osłony urządzeń na dachu tramwaju, które następnie zostały też zaimplementowane w dotychczas dostarczonych Moderusach. Udział niskiej podłogi w Moderusie Beta MF 19 AC wynosi ok. 25%.

 

Moderus Beta MF 19 AC #2813

Pierwotny wygląd Moderusów Beta bez osłon na dachu tramwaju.

 

Pomimo iż konstrukcja tych tramwajów nie jest w pełni niskopodłogowa, zastosowano w nich szereg rozwiązań umilających podróż pasażerom. Należą do nich klimatyzacja całopojazdowa, ładowarki USB, system emitujący świeży zapach po wnętrzu tramwaju czy pełny zestaw systemu informacji pasażerskiej. Moderusy Beta zostały zakupione przez MPK Wrocław dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ze środków europejskich. Wszystkie 22 egzemplarzy przydzielono do zajezdni Gaj przy ul. Ślężnej.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Modertrans Poznań

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Biskupice)

TYP TRAMWAJU: wagon trójczłonowy, wysokopodłogowy z częścią niskopodłogową w sekcji centralnej

PREMIERA: 2011

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 28250 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3060 mm

MASA CAŁKOWITA: 37000 kg

LICZBA DRZWI: 5

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm, w członie niskim - 131 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2400 mm

 

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 150

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 194

  

PRODUKCJA

2015r. (#2801 - #2806)

2016r. (#2807)

2017r. (#2808 - #2822)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

2015r. (#2801 - #2806)

2017r. (#2807 - #2822)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 22

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 22

 

CIEKAWOSTKI

- Wagon o numerze #2803 posiada okolicznościową okleinę "Tramwaju Wolności".

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Moderus Beta MF 19 AC