Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Konstal 105NaWrD #2449
  • Konstal 105NaWrD #2481
  • Konstal 105NaWrD #2213


 

OPIS POJAZDU

Konstal 105NaWr to seria zmodernizowanych wagonów typu 105Na dla wrocławskiego MPK, wytwarzana przez firmę Protram w latach 2004 - 2011. Modernizacje te trafiały do MPK Wrocław jako budżetowy sposób poprawienia wizerunku miejskiego przewoźnika, będącego wówczas w trudnej sytuacji finansowej. Była to także alternatywa dla sprowadzania używanych tramwajów z państw zachodnich. Modernizacje te, podobnie jak macierzyste Konstale 105Na, nie są wyposażone w żadne udogodnienia dla pasażerów - próżno w nich szukać klimatyzacji, ładowarek USB, wygodnych foteli czy niskiej podłogi. Modernizacja wagonów obejmowała zastosowanie nowych ścian przednich i tylnych wykonanych z tworzywa sztucznego, osłon dachowych, odświeżenie wnętrza poprzez odmalowanie go z graffiti, montaż nowej podłogi (nie dotyczy pierwszych modernizacji), nowych foteli Astromal City 2000, nowej szafy sterowniczej, odskokowo-wychylnych trzech par drzwi firmy IGE oraz zastosowanie nowego pulpitu motorniczego. Niektóre wagony posiadają klimatyzację kabiny sterującego. Pod względem technicznym, w odróżnieniu od innych modernizacji tych tramwajów w Polsce, mamy tu wciąż przestarzały rozruch oporowy, identyczny co w tradycyjnych Konstalach 105Na. Wagony te są wyposażone w system informacji pasażerskiej firmy Pixel/SiMS (początkowo BUSE). Na przestrzeni lat zmieniały się poszczególne elementy w modernizowanych tramwajach - najstarsze egzemplarze mają wnętrze niemal tożsame ze "starymi" 105Na - posiadają podłogę wykonaną z blachy falistej i charakterystyczne, plastikowe fotele. Również podczas samej eksploatacji tych tramwajów dokonywano w nich różnych zmian, np. wagony nieposiadające klimatyzacji w kabinie motorniczego otrzymały wklejane szyby po lewej stronie. Zmieniano także modele foteli - najczęściej na te pochodzące z kasowanych autobusów Jelcz M121M. Dokonywano także wymian tapicerki w fotelach (np. na niebieską 3D Kneitz) albo całkowicie ją usuwając, tak jak na zajezdni Ołbin - w celu ułatwienia mycia pojazdu wewnątrz, jednak kosztem wygody pasażerów. 

 

DANE PODSTAWOWE

MODERNIZATOR: Protram

MIEJSCE MODERNIZACJI: Polska (Wrocław)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy

LATA MODERNIZACJI: 2004 - 2011

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 13000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3060 mm

MASA CAŁKOWITA: 17000 kg

LICZBA DRZWI: 3 lub 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 lub 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2400 mm

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 20

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 105

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 125

   

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 168

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 172

 

CIEKAWOSTKI

- skład #2228 + #2229 posiada lampy wewnętrzne identyczne jak w tramwajach Protram.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Konstal 105NaWr