Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Škoda 19 T #3123
  • Škoda 19T #3110
  • Škoda 19T #3123

OPIS POJAZDU

Škoda 19T to niskopodłogowy i dwukierunkowy, pięcioczłonowy tramwaj. MPK posiada 31 sztuk tych wagonów, które zostały dostarczone w latach 2010 - 2011. Model 19T należy do modułowej rodziny tramwajów Škody o nazwie Elektra i został zaprojektowany specjalnie dla Wrocławia. Jest to jedyny dwukierunkowy przedstawiciel tej rodziny.Design tramwaju został zaprojektowany przez studio Porsche. Wrocławska Škoda 19T posiada 65% udziału niskiej podłogi, zaś jej poziom w wysokopodłogowych członach skrajnych wynosi zaledwie jeden stopień, dzięki czemu jest to tramwaj niezwykle przyjazny osobom starszym oraz niepełnosprawnym. Wszystkie Škody 19T we Wrocławiu stacjonują na zajezdni IV Borek i mają nadane numery taborowe #3101 - #31312

Umowa na wrocławskie Škody 19T została podpisana w 2009 roku. Tramwaje zostały zakupione z wykorzystaniem środków unijnych; początkowo 28 sztuk, następnie dokupiono 3 kolejne. W ramach umowy z CUPT (Centrum Unijnych Projektów Transportowych), tramwaje przeznaczono do obsługi tras tzw. Tramwaju Plus, czyli linii 31 i 32 - ze Stadionu i Kozanowa na Gaj, oraz 33 spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce. W 2016 roku rozpoczęto także wysyłanie dwukierunkowych wagonów na inne linie. Zaleta wynikająca z dwukierunkowości tramwajów 19T przydała się szczególnie w 2018 roku, kiedy podczas przebudowy skrzyżowania ulic Hubskiej i Glinianej powstała tymczasowa krańcówka tramwajowa, z której korzystać mogły jedynie tramwaje Škoda 19T. W tym celu linia 8 została tymczasowo obsadzona wyłącznie tymi wagonami. 

Pierwsze dwukierunkowe Škody dotarły do Wrocławia w grudniu 2010 roku i otrzymały numery #3101 i #3102. Dostawy trwały do listopada 2011 roku. Pierwsze kursy tramwaje te wykonały 25 czerwca 2011 roku na nowej linii 33 PLUS. We wrześniu tego samego roku uruchomiono drugą linię dedykowaną Škodom 19T - 32 PLUS, zaś w marcu 2012 ostatnią - 31 PLUS. Początkowy okres eksploatacji tych wozów zbiegł się z dwoma poważnymi wypadkami; 1 listopada 2011 wagon #3101 uległ kolizji w centrum miasta, zaś dwa dni później w karambolu tramwajowym na ul. Legnickiej uczestniczył wagon #3103. Obydwa tramwaje wysłano na odbudowę do zakładów Škody w Pilznie. 

Wrocławska Elektra 19T to pięcioczłonowy, dwukierunkowy tramwaj z 65% niskiej podłogi. Do wnętrza Škody prowadzi 12 par drzwi - po sześć na każdą stronę tramwajów (skrajne - jednoskrzydłowe, pozostałe dwuskrzydłowe). Jest napędzany za pomocą czterech asynchronicznych silników trakcyjnych, napędzanych przez falowniki IGBT. Jednostki napędowe (po dwie) znajdują się w dwóch wózkach - przednim i tylnym. Energia elektryczna jest odbierana przez pantograf umieszczony na dachu środkowego członu tramwaju. Motorniczy posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz ergonomiczny, nowoczesny pulpit z komputerem pokładowym i tempomatem w nastawniku jazdy. Dzięki nietypowej konstrukcji wozków, siedzenia w członie środkowym umieszczone są poprzecznie. Względem modelu Škoda 16T, siedzenia w członach skrajnych już mają klasyczny układ. 

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Škoda Transportation

MIEJSCE PRODUKCJI: Czechy (Pilzno)

TYP TRAMWAJU: wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy, dwukierunkowy

LATA PRODUKCJI: 2010 - 2011

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 31060 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3400 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2 460 mm

MASA CAŁKOWITA: 37360 kg

LICZBA DRZWI: 12

UKŁAD DRZWI: 1 - 2 - 2 - 0 - 2 - 2 - 1

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 340 mm

UKŁAD ROZRUCHU: impulsowy LGBT

PRZETWORNICA: statyczna

TYP NASTAWNIKA: joystick (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 65 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 51

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 201

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 252

  

PRODUKCJA

2010r. (#3101 - #3102)

2011r. (#3103 - #3131)

 

DOSTAWY

2010r. (#3101 - #3102)

2011r. (#3103 - #3131)

 

ILOSTAN TABORU

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 31

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 31

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Škoda 19T