GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Zobacz ogólny artykuł o Konstalu 102Na - protoplaście modelu 102Nd: LINK
Konstal 102Nd jest odmianą popularnego niegdyś w Polsce tramwaju 102Na. Jest to wyprodukowana w liczbie 22 egzemplarzy w 1973 roku seria dwuczłonowych wagonów tramwajowych, specjalnie na zamówienie MPK Wrocław. Powodem opracowania tej odmiany tramwajów była chęć ograniczenia kosztów eksploatacji w stosunku do klasycznego Konstala 102Na, przede wszystkim za pomocą zastosowania przełączalnego układu rozruchu - analogicznego co np. w nowocześniejszej konstrukcji, jaką był Konstal 105Na. Zastosowanie tego typu rozruchu miało ograniczyć zużywanie energii przez tramwaj, a jednocześnie poprawić żywotność zastosowanych podzespołów. Inne szczegóły, które wyróżniały wagony serii 102Nd na tle 102Na były drugie i trzecie drzwi, zbudowane z trzech, nie zaś czterech płatów drzwi w systemie harmonijkowym, a także plastikowe siedzenia koloru zielonego w przedziale pasażerskim. Właśnie na kanwie modelu 102Nd powstała wersja wąskotorowa popularnej stodwójki, czyli model Konstal 803N.
Tramwaje te zostały wpisane na stan MPK Wrocław w 1973 roku i otrzymały numerację #2083 - #2104. Jedna sztuka, oryginalnie posiadająca numer #2095, została przebudowana na wagon dwukierunkowy o numerze #G-090. Służyła jako wagon techniczny oraz okazjonalnie (głównie podczas remontów) jako rezerwa. MPK postanowiło wycofać te tramwaje szybciej niż większość serii 102Na - były one systematycznie wycofywane od lat 90. aż do 2005 roku. Ostatnia sztuka modelu 102Nd, o numerze #2084 (potem zmienionym na #2099), pozostawała na stanie MPK do 2005 roku. Cień szansy pojawił się w 2011 roku, kiedy tramwaj ten podczas akcji tzw. "sprzątania" zajezdni Borek z różnych tramwajowych wraków, pozostających na jej terenie, przewieziono na teren zajezdni Ołbin. Niestety rok 2012 zweryfikował przyszłość tramwaju: przewieziono go na plac dawnej zajezdni na Popowicach, gdzie postawiono go w głębi cmentarzyska innych zabytkowych, niszczejących od wielu lat tramwajów. Wagon ten był od 2005 roku własnością Towarzystwa Miłośników Wrocławia i został zakupiony jako magazyn części dla "Strachotka" 102N. Tramwaj bowiem krótko po odstawieniu z eksploatacji doznał poważnej awarii elektrycznej, która nie została naprawiona, zaś ewentualny koszt jej naprawy i przeznaczenia wagonu do odbudowy przewyższał możliwości TMW, a w tamtych czasach finansowanie remontów zabytków komunikacji zbiorowej nie było tak przystępne jak obecnie. Wagon ten został ostatecznie sprzedany w styczniu 2018 roku osobie prywatnej, która chciała uruchomić w nim działalność gospodarczą. Niestety przez wiele lat postoju na zewnątrz tramwaj ten nie nadawał się już nawet do bezpiecznego transportu w inne miejsce za pomocą lawety, toteż nowy właściciel zdecydował o pocięciu unikatowego wagonu na złom.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Konstal
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów)
TYP TRAMWAJU: wagon dwuczłonowy, wysokopodłogowy
LATA PRODUKCJI: 1973
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 19300 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3076 mm
MASA CAŁKOWITA: 25900 kg
LICZBA DRZWI: 4
UKŁAD DRZWI: 4 - 3 - 3 - 4
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 940 mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 1145 mm, środkowe - 1100 mm
UKŁAD ROZRUCHU: oporowy
PRZETWORNICA: wirująca
TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)
PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 32
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 119
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 153
PRODUKCJA
1973r. (#2083 - #2104)
DOSTAWY
1973r. (#2083 - #2104)
ILOSTAN TABORU
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 22