Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Konstal 102Nd #2099 (ex. #2084)
  • Konstal 102Nd #2099 (ex. #2084)
  • Konstal 102Nd #2099 (ex. #2084)

OPIS POJAZDU

Zobacz ogólny artykuł o Konstalu 102Na - protoplaście modelu 102Nd: LINK

Konstal 102Nd jest odmianą popularnego niegdyś w Polsce tramwaju 102Na. Jest to wyprodukowana w liczbie 22 egzemplarzy w 1973 roku seria dwuczłonowych wagonów tramwajowych, specjalnie na zamówienie MPK Wrocław. Powodem opracowania tej odmiany tramwajów była chęć ograniczenia kosztów eksploatacji w stosunku do klasycznego Konstala 102Na, przede wszystkim za pomocą zastosowania przełączalnego układu rozruchu - analogicznego co np. w nowocześniejszej konstrukcji, jaką był Konstal 105Na. Zastosowanie tego typu rozruchu miało ograniczyć zużywanie energii przez tramwaj, a jednocześnie poprawić żywotność zastosowanych podzespołów. Inne szczegóły, które wyróżniały wagony serii 102Nd na tle 102Na były drugie i trzecie drzwi, zbudowane z trzech, nie zaś czterech płatów drzwi w systemie harmonijkowym, a także plastikowe siedzenia koloru zielonego w przedziale pasażerskim. Właśnie na kanwie modelu 102Nd powstała wersja wąskotorowa popularnej stodwójki, czyli model Konstal 803N.

Tramwaje te zostały wpisane na stan MPK Wrocław w 1973 roku i otrzymały numerację #2083 - #2104. Jedna sztuka, oryginalnie posiadająca numer #2095, została przebudowana na wagon dwukierunkowy o numerze #G-090. Służyła jako wagon techniczny oraz okazjonalnie (głównie podczas remontów) jako rezerwa. MPK postanowiło wycofać te tramwaje szybciej niż większość serii 102Na - były one systematycznie wycofywane od lat 90. aż do 2005 roku. Ostatnia sztuka modelu 102Nd, o numerze #2084 (potem zmienionym na #2099), pozostawała na stanie MPK do 2005 roku. Cień szansy pojawił się w 2011 roku, kiedy tramwaj ten podczas akcji tzw. "sprzątania" zajezdni Borek z różnych tramwajowych wraków, pozostających na jej terenie, przewieziono na teren zajezdni Ołbin. Niestety rok 2012 zweryfikował przyszłość tramwaju: przewieziono go na plac dawnej zajezdni na Popowicach, gdzie postawiono go w głębi cmentarzyska innych zabytkowych, niszczejących od wielu lat tramwajów. Wagon ten był od 2005 roku własnością Towarzystwa Miłośników Wrocławia i został zakupiony jako magazyn części dla "Strachotka" 102N. Tramwaj bowiem krótko po odstawieniu z eksploatacji doznał poważnej awarii elektrycznej, która nie została naprawiona, zaś ewentualny koszt jej naprawy i przeznaczenia wagonu do odbudowy przewyższał możliwości TMW, a w tamtych czasach finansowanie remontów zabytków komunikacji zbiorowej nie było tak przystępne jak obecnie. Wagon ten został ostatecznie sprzedany w styczniu 2018 roku osobie prywatnej, która chciała uruchomić w nim działalność gospodarczą. Niestety przez wiele lat postoju na zewnątrz tramwaj ten nie nadawał się już nawet do bezpiecznego transportu w inne miejsce za pomocą lawety, toteż nowy właściciel zdecydował o pocięciu unikatowego wagonu na złom.

 

Konstal 102Nd #2099 (ex. #2084)

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Konstal

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów)

TYP TRAMWAJU: wagon dwuczłonowy, wysokopodłogowy

LATA PRODUKCJI: 1973

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 19300 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3076 mm

MASA CAŁKOWITA: 25900 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 4 - 3 - 3 - 4

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 940 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 1145 mm, środkowe - 1100 mm

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 32

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 119

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 153

  

PRODUKCJA

1973r. (#2083 - #2104)

 

DOSTAWY

1973r. (#2083 - #2104)

 

ILOSTAN TABORU

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 22

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Konstal 102Nd