Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Moderus Gamma LF01AC #500
  • Moderus Gamma LF01AC #500
  • Moderus Gamma LF01AC #500

OPIS POJAZDU

Moderus Gamma LF01AC to prototyp tramwaju z rodziny Gamma, wyprodukowany w 2016 roku. Jest to pierwszy niskopodłogowy tramwaj tego producenta. Pierwsza koncepcja tramwaju Gamma została opracowana w 2007, ale niedługo potem projekt został porzucony. Powrócono do niego w 2013, kiedy to Modertrans otrzymał dofinansowanie na realizację swojej koncepcji. Prototyp został ukończony w 2016 i miał premierę 18 listopada w zakładzie producenta. W lutym 2017 Modertrans pozyskał zamówienie na dostawę 50 wozów z tej rodziny dla MPK Poznań. Tramwaje te oznaczono podtypami LF02AC i LF03AC (wersja dwukierunkowa). W pierwszych dniach października 2017 pojazd wyjechał na testy w Gdańsku, które zakończono w połowie grudnia 2017, zaś w maju 2018 wóz ponownie rozpoczął jazdy w Poznaniu. We wrześniu i październiku 2019 był testowany przez MPK Wrocław.

Konstrukcja tego nowoczesnego pojazdu została opracowana w latach 2014 - 2016. Gamma LF01AC mierzy 32 metry długości, składa się z 5 członów oraz porusza się na pięciu sztywnych wózkach. Do wnętrza pojazdu prowadzi sześć par drzwi, w których zastosowano kolorowe ramki świecące na zielono podczas otwierania i na czerwono w trakcie zamykania drzwi. We wnętrzu pojazdu znajdują się 63 miejsca stałe oraz 3 uchylane, tzw. "flipy". Miejsc stojących jest 181. W przestrzeni pasażerskiej zamontowano klimatyzację, system informacji pasażerskiej, 12 ładowarek USB oraz rampy i stanowiska dla osób niepełnosprawnych. Zastosowano także nowatorskie technologie, takie jak interkom do kontaktu z motorniczym i interaktywny panel dla pasażerów. Kabinę motorniczego wyposażono w wielofunkcyjne panele dotykowe i nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem, w którego podłokietniku umieszczono przyciski sterujące. Do dyspozycji motorniczego jest także lodówka. Całe wnętrze zostało wygłuszone z wykorzystaniem absorberów pochłaniających dźwięki. Ponadto zastosowany został układ poziomujący, dzięki któremu tramwaj nie chybocze się na boki podczas wymiany pasażerskiej.

MPK Wrocław wypożyczyło ten tramwaj na testy, z zamiarem ogłoszenia przetargu na dostawę 46 nowych tramwajów niskopodłogowych w sierpniu 2019. Debiut na wrocławskich torowiskach przypadł na 1 września, lecz w tramwaju zagrzała się przetwornica i musiał zjechać awaryjnie do zajezdni. Początkowo testy miały zakończyć się w grudniu, jednak MPK zwróciło wagon już w październiku 2019. Do wyżej wymienionego przetargu w 2020 roku stanęli w szranki dwaj producenci tramwajów - Pesa i Modertrans. MPK zadecydowało o wyborze oferty Modertransu, dzięki czemu w 2023 roku na wrocławskie torowiska wyjadą pierwsze niskopodłogowe Moderusy.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Modertrans

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Biskupice)

TYP TRAMWAJU: wagon pięcioczłonowy, niskopodłogowy

ROK PRODUKCJI: 2016

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 32010 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3650 mm

LICZBA DRZWI: 6

UKŁAD DRZWI: 1 - 2 - 2 - 0 - 2 - 2 - 1

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 355 mm

UKŁAD ROZRUCHU: impulsowy IGBT

PRZETWORNICA: statyczny

TYP NASTAWNIKA: joystick (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 70 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 66

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 181

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 247

  

PRODUKCJA

2016r.

 

OKRES TESTÓW

MPK Wrocław - 2019r.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Moderus Gamma LF01AC