GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Jelcze serii M121 były pierwszymi polskimi autobusami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobliności. Autobusy tej serii to zmodyfikowana konstrukcja Jelcza 120M, wywodząca się w prostej linii od licencyjnego autobusu Jelcz PR110 z wczesnych lat 70. XX wieku. Pierwszy autobus tej serii, oznaczony podtypem MN120M (oznaczenie tego kodu to miejski-niskowejściowy, 12-metrowy, zero jako liczba kolejności modelu, M jako wyznacznik silnika MAN) zadebiutował w październiku 1994 roku i niedługo potem trafił do MPK Wrocław pod numerem taborowym #1002, zmienionym rok później na #9501. Autobus ten jak na ówczesne polskie standardy był konstrukcją nowoczesną. Wyróżniała go całkowicie płaska podłoga na przestrzeni od pierwszych do drugich drzwi. W egzemplarzu prototypowym zastosowano szereg nowatorskich w Polsce rozwiązań, takich jak pełny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz głosowymi zapowiedziami przystanków, które standardem we Wrocławiu stały się dopiero na początku XXI wieku, wygodne, tapicerowane fotele znane również z autobusów zachodnich marek (MAN, Neoplan) czy automatyczna skrzynia biegów w standardzie (do wyboru była czterobiegowa skrzynia ZF 4HP500 lub trzybiegowa Voith D851.2). Pojazd wyposażono w turbodoładowany, 220-konny silnik MAN D0826LUH05, spełniający normę emisji spalin Euro 1. Nadwozie autobusu zostało zaprojektowane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Autobus przechodził również modernizacje w latach 1996 (dwukrotnie), 1998, 2000, 2005 i 2006. Ostatnie egzemplarze Jelczów M121MB (M121MB/3) trafiły do MPK Łódź pod nazwą handlową "Mastero".
Autobusy tej serii były eksploatowane we Wrocławiu w latach 1996 - 2015 (więcej o liniowych wrocławskich Jelczach M121MB przeczytasz w osobnym artykule). Łącznie dostarczono 6 autobusów serii 121 z silnikiem Mercedesa. W porównaniu do Jelczów M121M eksploatowanych równocześnie przez MPK M121MB były bardziej cenione za trwalszą konstrukcję i mocniejszy silnik, który paradoksalnie pod koniec eksploatacji był bardziej "mułowaty" niż jednostka MANa z modelu M121M.
Egzemplarz użytkowany przez KSTM został wyprodukowany w 1996 roku jako reprezentant pierwszej serii niskowejściowych autobusów z Jelcza (duża tylna szyba, przednie reflektory z samochodu Łada 2107) jako czternasty egzemplarz modelu M121MB dla jednego ze szpitali w województwie pomorskim. Autobus był wykorzystywany w ruchu liniowym bardzo rzadko. W 2009 roku przeszedł remont w firmie Kumex Niechlów, podczas którego otrzymał wygląd, jaki ma do dziś (zmieniono reflektory w przednim zderzaku oraz całą ścianę tylną. Nowym właścicielem autobusu stała się firma A-BUS z Gdyni. W 2011 roku autobus ten był wykorzystywany przez MPK Wrocław do obsługi linii obsługiwanych przez siebie. Wówczas został mu nadany numer #110, który nosi do dziś. Autobus ten jest obecnie pod opieką Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Jelcz
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)
TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy
PREMIERA: 1995
LATA PRODUKCJI: 1995 - 2006
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 12000 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm
MASA CAŁKOWITA: 17500 kg
LICZBA DRZWI: 3
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm
WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)
WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 410mm (-90mm przyklęk)
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm
MOC SILNIKA: 250 KM
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP500
ILOŚĆ BIEGÓW: 4
TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna
MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM447hLA
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 34
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 68
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 102
INFORMACJE DODATKOWE
ABS: nie
ASR: nie
EBS: nie
ESP: nie
KLIMATYZACJA: brak
PRODUKCJA
1996r.