Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Jelcz M121MB #GA 3977G
  • Jelcz M121MB #110
  • Jelcz M121MB #110


 

OPIS POJAZDU 

Jelcze serii M121 były pierwszymi polskimi autobusami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobliności. Autobusy tej serii to zmodyfikowana konstrukcja Jelcza 120M, wywodząca się w prostej linii od licencyjnego autobusu Jelcz PR110 z wczesnych lat 70. XX wieku. Pierwszy autobus tej serii, oznaczony podtypem MN120M (oznaczenie tego kodu to miejski-niskowejściowy, 12-metrowy, zero jako liczba kolejności modelu, M jako wyznacznik silnika MAN) zadebiutował w październiku 1994 roku i niedługo potem trafił do MPK Wrocław pod numerem taborowym #1002, zmienionym rok później na #9501. Autobus ten jak na ówczesne polskie standardy był konstrukcją nowoczesną. Wyróżniała go całkowicie płaska podłoga na przestrzeni od pierwszych do drugich drzwi. W egzemplarzu prototypowym zastosowano szereg nowatorskich w Polsce rozwiązań, takich jak pełny system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi oraz głosowymi zapowiedziami przystanków, które standardem we Wrocławiu stały się dopiero na początku XXI wieku, wygodne, tapicerowane fotele znane również z autobusów zachodnich marek (MAN, Neoplan) czy automatyczna skrzynia biegów w standardzie (do wyboru była czterobiegowa skrzynia ZF 4HP500 lub trzybiegowa Voith D851.2). Pojazd wyposażono w turbodoładowany, 220-konny silnik MAN D0826LUH05, spełniający normę emisji spalin Euro 1. Nadwozie autobusu zostało zaprojektowane przez studentów Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Autobus przechodził również modernizacje w latach 1996 (dwukrotnie), 1998, 2000, 2005 i 2006. Ostatnie egzemplarze Jelczów M121MB (M121MB/3) trafiły do MPK Łódź pod nazwą handlową "Mastero". 

Autobusy tej serii były eksploatowane we Wrocławiu w latach 1996 - 2015 (więcej o liniowych wrocławskich Jelczach M121MB przeczytasz w osobnym artykule). Łącznie dostarczono 6 autobusów serii 121 z silnikiem Mercedesa. W porównaniu do Jelczów M121M eksploatowanych równocześnie przez MPK M121MB były bardziej cenione za trwalszą konstrukcję i mocniejszy silnik, który paradoksalnie pod koniec eksploatacji był bardziej "mułowaty" niż jednostka MANa z modelu M121M.

Egzemplarz użytkowany przez KSTM został wyprodukowany w 1996 roku jako reprezentant pierwszej serii niskowejściowych autobusów z Jelcza (duża tylna szyba, przednie reflektory z samochodu Łada 2107) jako czternasty egzemplarz modelu M121MB dla jednego ze szpitali w województwie pomorskim. Autobus był wykorzystywany w ruchu liniowym bardzo rzadko. W 2009 roku przeszedł remont w firmie Kumex Niechlów, podczas którego otrzymał wygląd, jaki ma do dziś (zmieniono reflektory w przednim zderzaku oraz całą ścianę tylną. Nowym właścicielem autobusu stała się firma A-BUS z Gdyni. W 2011 roku autobus ten był wykorzystywany przez MPK Wrocław do obsługi linii obsługiwanych przez siebie. Wówczas został mu nadany numer #110, który nosi do dziś. Autobus ten jest obecnie pod opieką Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Jelcz

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Jelcz-Laskowice)

TYP AUTOBUSU: solo, niskowejściowy

PREMIERA: 1995

LATA PRODUKCJI: 1995 - 2006

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 12000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm

MASA CAŁKOWITA: 17500 kg

LICZBA DRZWI: 3

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 340mm (-90mm przyklęk)

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 410mm (-90mm przyklęk)

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 250 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP500 

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Mercedes-Benz OM447hLA

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 34

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 68

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 102

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

1996r.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 137 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, al. Hallera, ul. Wróblewskiego, ul. Olszewskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 136 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy między innymi na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna i Osobowice, ul. Piłsudskiego, al. Hallera i na rondzie Reagana, gdzie...


  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej, ul. Piłsudskiego i na rondzie Reagana, gdzie...


Jelcz M121MB (KSTM)