Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Ikarus 280.70E #5320
  • Ikarus 280.70E #5320
  • Ikarus 280.70E #5319


 

OPIS POJAZDU 

Ikarus 280 to seria wysokopodłogowych, 16-metrowych autobusów przegubowych, produkowana przez węgierskie przedsiębiorstwo Ikarus w latach 1973 - 2002 w Budapeszcie. Przez blisko 30 lat produkowano wiele wersji tych autobusów, różniących się od siebie poszczególnymi elementami lub przeznaczeniem na konkretny rynek. W latach 80. dostarczono do Polski dużą ilość autobusów serii 280.26. Na początku lat 90. jednak ta produkowana przez wiele lat seria zaczęła być przestarzała technicznie, więc w 1993 roku wdrożono do produkcji wariant .70, różniący się od poprzednika kilkoma zmianami, mającymi ułatwiać obsługę pojazdu oraz lekko poprawić komfort podróży. 

W połowie lat 90. XX wieku MPK Wrocław posiadało dużą ilość starych już (w tamtych latach za autobus nadający się do wymiany uznawano już dziesięcioletni wóz) Ikarusów 280.26 wyprodukowanych na początku lat 80. pilnie nadających się do wymiany. Przewoźnik postanowił odmłodzić flotę jednak jak najmniejszym kosztem, decydując się w 1995 roku na zakup dziesięciu sztuk Ikarusów 280.70E, zaś rok później zakupiono równie przestarzałe Volvo B10MA. Najważniejszym mankamentem tych autobusów jest wysoko umieszczona płyta podłogowa, utrudniająca dostęp do podróży autobusem osobom o ograniczonej mobilności.

Z zewnątrz nowa wersja Ikarusa różniła się od 280.26 głównie zastosowaniem dwupłatowych połówek drzwiowych zamiast "harmonijek". Ze strony mechanicznej zastosowano zmodernizowany silnik Rába D10UTS 180 połączony z czterobiegową przekładnią ZF 4HP590. Wewnątrz zastosowano całkowicie wydzieloną od przestrzeni pasażerskiej kabinę kierowcy (bez drzwi wewnętrznych). Autobusy te przydzielono do zajezdni przy ul. Obornickiej i nadano im numery taborowe 5316 - 5325.

Dużą zaletą konstrukcji z serii 280 była prosta budowa, ułatwiająca dokonywanie napraw oraz gwarantująca dobrą trwałość konstrukcji autobusu. Dzięki temu przekonaniu, autobusy te nie przechodziły podczas swojej eksploatacji napraw głównych, jednak pod koniec eksploatacji tych autobusów kratownice w Ikarusach były już pod zaawansowanym wpływem korozji. Ponadto, autobusy te charakteryzowały się niskim komfortem podrózy dla pasażerów. Mankamentami Ikarusów było niewydajne ogrzewanie zimą, głośna praca podzespołów napędowych wewnątrz, ciasnota, charakterystyczne telepanie się szyb na nierównej nawierzchni czy oczywiście wysoki poziom podłogi, utrudniający wsiadanie i wysiadanie z pojazdu.

W 2008 roku wycofano Ikarusy o numerach 5316 oraz 5317. W 2012 roku postanowiono odświeżyć pozostające w eksploatacji Ikarusy, zrywając z nich reklamy oraz malując w barwy zakładowe i remontując w nieznacznym stopniu wnętrze. Podczas przygotowań do takiego remontu w autobusie o numerze 5325 po zdarciu reklamy, zauważono potężne ogniska korozji, toteż zapadła wówczas decyzja o wycofaniu z eksploatacji tego egzemplarza. Ostatni kurs Ikarus wykonał 26 października 2014 roku. Był to egzemplarz o numerze #5320, kursujący tego dnia na specjalnej linii "I". W ostatnim roku eksploatacji Ikarusy wyjeżdżały na linie sporadycznie, zwykle awaryjnie, zaś w okresie wakacyjnym nie kursowały wcale. Po zakończeniu eksploatacji tego modelu we Wrocławiu przekazano dwa egzemplarze (5320 i 5324) Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Ikarus

MIEJSCE PRODUKCJI: Węgry (Budapeszt)

TYP AUTOBUSU: przegubowy, wysokopodłogowy

PREMIERA: 1993

LATA PRODUKCJI: 1993 - 1997

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 16500 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3021 mm

MASA CAŁKOWITA: 22500 kg

LICZBA DRZWI: 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm

WYS. PODŁOGI W 1. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 2. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 3. DRZWIACH: 920mm

WYS. PODŁOGI W 4. DRZWIACH: 920mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2550 mm

MOC SILNIKA: 244 KM

SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 4HP590

ILOŚĆ BIEGÓW: 4

TYP SKRZYNI BIEGÓW: automatyczna

MODEL SILNIKA: Rába D10UTS 180

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 29

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 116

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 145

 

INFORMACJE DODATKOWE

ABS: nie

ASR: nie

EBS: nie

ESP: nie

KLIMATYZACJA: brak

 

PRODUKCJA

1995r. (#5316 - #5325)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

1995r. (#5316 - #5325)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 0

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 10

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Ikarus 280.70E