GALERIA WNĘTRZ - #1336 "Mikołaj"
GALERIA WNĘTRZ - #1444 "eNusia"
OPIS 4POJAZDU
Konstal 4N to rozwinięcie konstrukcji tramwaju Konstal N. Ten typ tramwaju był produkowany w latach 1956 - 1962, głównie przez przedsiębiorstwo Konstal. Jego wąskotorowa wersja 5N była produkowana przez fabrykę wagonów w Świdnicy. Wersje doczepne tramwaju 4N mają oznaczenie 4ND (i analogicznie 5ND). Główne różnice między wagonami N to niewielkie zmiany w wyglądzie zewnętrznym i wprowadzenie dwuskrzydłowych drzwi, wciąż sterowanych ręcznie (potem montowano w nich prowizoryczny napęd automatyczny). Tramwaje te były produkowane aby możliwie jak najszybciej zapewnić odpowiednią liczbę taboru dla odbudowujących się po wojennej zawierusze miast. Z tego powodu, ich konstrukcja nie była zaawansowana, zaś same te tramwaje były traktowane jako rozwiązanie przejściowe przed dostarczeniem nowocześniejszych wagonów. W praktyce tramwaje te, modernizowane przez wiele lat, ostatecznie zniknęły z ulic Wrocławia w 1991 roku. Pierwsze "enki" dotarły do stolicy Wrocławia w połowie lat 50. Nie wiadomo, ile wagonów generacji 4N ostatecznie dostarczono do Wrocławia. Po zakończeniu eksploatacji liniowej tych tramwajów, część z nich została przekwalifikowana do roli wagonów gospodarczych.
We Wrocławiu obecnie istnieją dwa wagony zabytkowe generacji 4N. Pierwszy z nich został wyprodukowany w 1953 lub 1955 roku i trafił do Wrocławia w 1968 roku z Warszawy. Otrzymał on numer taborowy #1336 i do maja 1991 pozostawał w eksploatacji liniowej. Następnie został przekwalifikowany do roli wagonu gospodarczego, jednak po 2000 roku wagon nieużytkowany kurzył się w halach zajezdni Popowice. W 2013 roku jednak przeszedł remont i stał się własnością TMW Wrocław. Wagon otrzymał pseudonim "Mikołaj". Odremontowany tramwaj można spotkać na imprezach komunikacyjnych i zabytkowej linii tramwajowej. Drugi zabytkowy wagon 4N reprezentuje podtyp 4N1, pochodzi z 1960 roku i od początku eksploatacji - jako jedyny zabytkowy skład z serii N we Wrocławiu, był własnością wrocławskiego MPK. Podobnie jak #1336, do 1991 roku był on wagonem liniowym, zaś następnie został przekwalifikowany do roli wagonu gospodarczego pod numerem #G-069. W 2012 roku wagon został zakupiony przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego i przeszedł drobny remont, przy okazji którego otrzymał biało-granatowe barwy i oryginalny numer taborowy - #1444. Wagon otrzymał pieszczotliwy pseudonim "eNusia".
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Konstal, Fabryka Wagonów Świdnica
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów, Sanok, Gdańsk)
TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy
LATA PRODUKCJI: 1956 - 1962
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 10400 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 33000 mm
MASA CAŁKOWITA: 13500 kg
LICZBA DRZWI: 2
UKŁAD DRZWI: 2 - 2
UKŁAD ROZRUCHU: oporowy
PRZETWORNICA: wirująca
TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)
PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 16
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 67
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 83
PRODUKCJA
1953/1955r. (#1336)
1960r. (#1444)
ILOSTAN TABORU
1) KSTM Wrocław - #1444
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1
2) TMW Wrocław - #1336
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1