Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ - #1336 "Mikołaj"

  • Konstal 4N #1336
  • Konstal 4N #1336
  • Konstal 4N #1336

GALERIA WNĘTRZ - #1444 "eNusia"

  • Konstal 4N1 #1444
  • Konstal 4N1 #1444
  • Konstal 4N1 #1444

OPIS 4POJAZDU

Konstal 4N to rozwinięcie konstrukcji tramwaju Konstal N. Ten typ tramwaju był produkowany w latach 1956 - 1962, głównie przez przedsiębiorstwo Konstal. Jego wąskotorowa wersja 5N była produkowana przez fabrykę wagonów w Świdnicy. Wersje doczepne tramwaju 4N mają oznaczenie 4ND (i analogicznie 5ND). Główne różnice między wagonami N to niewielkie zmiany w wyglądzie zewnętrznym i wprowadzenie dwuskrzydłowych drzwi, wciąż sterowanych ręcznie (potem montowano w nich prowizoryczny napęd automatyczny). Tramwaje te były produkowane aby możliwie jak najszybciej zapewnić odpowiednią liczbę taboru dla odbudowujących się po wojennej zawierusze miast. Z tego powodu, ich konstrukcja nie była zaawansowana, zaś same te tramwaje były traktowane jako rozwiązanie przejściowe przed dostarczeniem nowocześniejszych wagonów. W praktyce tramwaje te, modernizowane przez wiele lat, ostatecznie zniknęły z ulic Wrocławia w 1991 roku. Pierwsze "enki" dotarły do stolicy Wrocławia w połowie lat 50. Nie wiadomo, ile wagonów generacji 4N ostatecznie dostarczono do Wrocławia. Po zakończeniu eksploatacji liniowej tych tramwajów, część z nich została przekwalifikowana do roli wagonów gospodarczych. 

We Wrocławiu obecnie istnieją dwa wagony zabytkowe generacji 4N. Pierwszy z nich został wyprodukowany w 1953 lub 1955 roku i trafił do Wrocławia w 1968 roku z Warszawy. Otrzymał on numer taborowy #1336 i do maja 1991 pozostawał w eksploatacji liniowej. Następnie został przekwalifikowany do roli wagonu gospodarczego, jednak po 2000 roku wagon nieużytkowany kurzył się w halach zajezdni Popowice. W 2013 roku jednak przeszedł remont i stał się własnością TMW Wrocław. Wagon otrzymał pseudonim "Mikołaj". Odremontowany tramwaj można spotkać na imprezach komunikacyjnych i zabytkowej linii tramwajowej. Drugi zabytkowy wagon 4N reprezentuje podtyp 4N1, pochodzi z 1960 roku i od początku eksploatacji - jako jedyny zabytkowy skład z serii N we Wrocławiu, był własnością wrocławskiego MPK. Podobnie jak #1336, do 1991 roku był on wagonem liniowym, zaś następnie został przekwalifikowany do roli wagonu gospodarczego pod numerem #G-069. W 2012 roku wagon został zakupiony przez Klub Sympatyków Transportu Miejskiego i przeszedł drobny remont, przy okazji którego otrzymał biało-granatowe barwy i oryginalny numer taborowy - #1444. Wagon otrzymał pieszczotliwy pseudonim "eNusia".

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Konstal, Fabryka Wagonów Świdnica

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów, Sanok, Gdańsk)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy

LATA PRODUKCJI: 1956 - 1962

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 10400 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 33000 mm

MASA CAŁKOWITA: 13500 kg

LICZBA DRZWI: 2

UKŁAD DRZWI: 2 - 2

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

PRĘDKOŚC MAKSYMALNA: 55 km/h

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 16

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 67

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 83

  

PRODUKCJA

1953/1955r. (#1336)

1960r. (#1444)

  

ILOSTAN TABORU

1) KSTM Wrocław - #1444

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

2) TMW Wrocław - #1336

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Konstal 4N