Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Linke-Hofmann Berolina #1
  • Linke-Hofmann Berolina #1
  • Linke-Hofmann Berolina #1
 

OPIS POJAZDU

Linke Hoffmann Berolina to tramwaj elektryczny wytwarzany w latach 1898 - 1903 i eksploatowany w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy. Wagony eksploatowane we Wrocławiu również poddawane były modernizacjom i przebudowom, a ostatecznie zostały wycofane w latach 30. Część z nich wykorzystywano później jako tabor gospodarczy. Po wojnie dwa egzemplarze z 1901 roku (silnikowy i doczepny) odbudowano, dostosowując je przy tym do współczesnych wymagań technicznych (widoczną z zewnątrz różnicą w stosunku do oryginału jest pantograf skrzynkowy, który zastąpił stosowany niegdyś pałąk, a później "lirę"), jak i potrzeb wynikających z przepisów ruchu drogowego (np. oświetlenie i kierunkowskazy); kursują one jako Jaś i Małgosia na linii turystycznej Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Początkowo wagony muzealne pomalowane były na kremowo-niebiesko, a następnie uzyskały malowanie biało-czerwone, widoczne do dziś.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Linke Hoffmann Werke

MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Breslau)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy, dwukierunkowy

LATA PRODUKCJI: 1898 - 1903

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 9600 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 1950 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3350 mm

MASA CAŁKOWITA: 10000 kg

LICZBA DRZWI: 4 (same luki w pomostach)

UKŁAD DRZWI: 1 - 1 (pomosty)

UKŁAD ROZRUCHU: oporowy

PRZETWORNICA: wirująca

TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)

   

PRODUKCJA

1901r. (#1 - 2) 

 

ILOSTAN TABORU

1) TMW Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Linke Hofmann Berolina