GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Linke Hoffmann Berolina to tramwaj elektryczny wytwarzany w latach 1898 - 1903 i eksploatowany w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy. Wagony eksploatowane we Wrocławiu również poddawane były modernizacjom i przebudowom, a ostatecznie zostały wycofane w latach 30. Część z nich wykorzystywano później jako tabor gospodarczy. Po wojnie dwa egzemplarze z 1901 roku (silnikowy i doczepny) odbudowano, dostosowując je przy tym do współczesnych wymagań technicznych (widoczną z zewnątrz różnicą w stosunku do oryginału jest pantograf skrzynkowy, który zastąpił stosowany niegdyś pałąk, a później "lirę"), jak i potrzeb wynikających z przepisów ruchu drogowego (np. oświetlenie i kierunkowskazy); kursują one jako Jaś i Małgosia na linii turystycznej Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Początkowo wagony muzealne pomalowane były na kremowo-niebiesko, a następnie uzyskały malowanie biało-czerwone, widoczne do dziś.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Linke Hoffmann Werke
MIEJSCE PRODUKCJI: Niemcy (Breslau)
TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy, dwukierunkowy
LATA PRODUKCJI: 1898 - 1903
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 9600 mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 1950 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3350 mm
MASA CAŁKOWITA: 10000 kg
LICZBA DRZWI: 4 (same luki w pomostach)
UKŁAD DRZWI: 1 - 1 (pomosty)
UKŁAD ROZRUCHU: oporowy
PRZETWORNICA: wirująca
TYP NASTAWNIKA: korba (ręczny)
PRODUKCJA
1901r. (#1 - 2)
ILOSTAN TABORU
1) TMW Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 1
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 1