Z pasją o komunikacji!

 

GALERIA WNĘTRZ

  • Moderus Beta MF 24 AC #2902
  • Moderus Beta MF 24 AC #2902
  • Moderus Beta MF 24 AC #2902

OPIS POJAZDU

Moderus Beta to rodzina częściowo niskopodłogowych tramwajów produkowanych przez spółkę-córkę MPK w Poznaniu, firmę Modertrans. Moderusy Beta MF 19 AC są to trójczłonowe, przegubowe wagony z cząstkowym udziałem niskiej podłogi w centralnym członie wagonu. 22 takich tramwajów jest eksploatowanych przez MPK Wrocław od 2015 roku.

Historia Moderusa Bety rozpoczyna się w Ameryce Północnej w latach 20. XX wieku z chwilą opracowania wysokopodłogowego, uniwersalnego tramwaju serii PCC, którego po wojnie konstrukcja została zaadaptowana w prostej linii do czechosłowackiego wagonu Tatra T1, na którego podstawie produkowano od lat 50. XX wieku polskie tramwaje Konstal 13N, którego konstrukcja została kilkanaście lat później zmodernizowana i wprowadzona do eksploatacji pod oznaczeniem 105N (później 105Na). Tego typu tramwaje wytwarzano do 1992 roku, lecz już wtedy były one konstrukcją bardzo przestarzałą. W ślad za postępującym w latach 90. upowszechnieniem transportu zbiorowego dla osób o ograniczonej mobilności w zakładach HCP w Poznaniu opracowano prototyp częściowo niskopodłogowego tramwaju, zbudowanego z wagonów serii 105Na. Tak skonstruowany tramwaj oznaczono zgodnie z ówcześnie obowiązującą nomenklaturą jako HCP 115N i to właśnie on jest bezpośrednim poprzednikiem Moderusa Bety. 

Produkcję Moderusów Beta rozpoczęto w 2011 roku w zakładach Modertransu w Biskupicach niedaleko Poznania. Początkowo tramwaje te planowano zbudować na bazie istniejących już pudeł z wagonów serii 105, lecz zdecydowano się na fabrycznie nową konstrukcję. Tramwaje te dostarczono do Poznania. Kolejne Bety trafiły również na Śląsk (w odmianie dwukierunkowej) oraz do Szczecina. Moderusy Beta serii MF 19 AC dotarły do Wrocławia w latach 2015 - 2017. Moderusy Beta MF 24 AC pojawiły się we Wrocławiu na mocy wygranego przez Modertrans w sierpniu 2017 roku przetargu na zakup 40 nowych tramwajów z wykorzystaniem środków unijnych. Pierwsze sztuki dotarły do Wrocławia już w lutym 2018 roku, a regularne kursowanie rozpoczęły w kolejnym miesiącu. Dostawy tramwajów trwały w 2018 roku (nry #2901 - #2930) i 2019 roku (#2931 - #2940).

Tramwaje te różnią się od swoich poprzedników - modelu MF 19 AC. Przede wszystkim, zastosowano w nich futurystyczny design ściany przedniej i tylnej. Reflektory przednie zostały zintegrowane z kierunkowskazami. Pod oknami pojazdu domalowano szeroki, czarny pas, imitujący wrażenie tramwaju w pełni niskopodłogowego.  Dzięki zastosowaniu tego zabiegu wizualnego tramwaje sporo zyskały na ogólnym wyglądzie zewnętrznym. Charakterystyczne kratki nawiewu na lewej burcie tramwaju, przypominające jeszcze wagony 105Na, zostały usunięte. Wewnątrz zmiany są już raczej kosmetyczne. Zmieniono kolor poręczy na których osadzone są drzwi z niebieskiego metalik na biały. W sekcji niskopodłogowej dodano dwa umieszczone poprzecznie rozkładane fotele (tzw. "flipy"). Ponadto inny jest także model przycisków sygnalizujących motorniczemu chęć otwarcia drzwi. Z kolei sam pulpit motorniczego został przeprojektowany. Jeśli chodzi o napęd, zamiast silników trakcyjnych firmy Medcom (jak w Moderusach MF 19 AC) zastosowano urządzenia firmy Enika.

Pomimo iż konstrukcja tych tramwajów nie jest w pełni niskopodłogowa, zastosowano w nich szereg rozwiązań umilających podróż pasażerom. Należą do nich klimatyzacja całopojazdowa, ładowarki USB, system emitujący świeży zapach po wnętrzu tramwaju czy pełny zestaw systemu informacji pasażerskiej. Moderusy Beta zostały zakupione przez MPK Wrocław dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ze środków europejskich. Pierwsze 17 egzemplarzy stacjonuje na zajezdni Borek, zaś pozostałe 23 przydzielono do zajezdni Gaj przy ul. Ślężnej.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Modertrans Poznań

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Biskupice)

TYP TRAMWAJU: wagon trójczłonowy, wysokopodłogowy z częścią niskopodłogową w sekcji centralnej

PREMIERA: 2011 (wersji MF 24 AC - 2018)

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 28250 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3060 mm

MASA CAŁKOWITA: 37000 kg

LICZBA DRZWI: 5

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm, w członie niskim - 131 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2400 mm

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 46

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 150

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 196

  

PRODUKCJA

2018r. (#2901 - #2930)

2019r. (#2931 - #2940)

 

DOSTAWY

2018r. (#2901 - #2930)

2019r. (#2931 - #2940)

 

ILOSTAN TABORU

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 40

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 40

 

CIEKAWOSTKI

- Wagon o numerze #2940 jest tysięcznym tramwajem, do którego wózki powstały w firmie Modertrans. Przypominają o tym napisy umieszczone na szybach w tym egzemplarzu.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Moderus Beta MF 24 AC