Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Protram 205WrAs #2707
  • Protram 205WrAs #2707
  • Protram 205WrAs #2725


OPIS POJAZDU

Protram 205WrAs to rodzina wysokopodłogowych tramwajów przegubowych z wydzieloną przestrzenią niskopodłogową dedykowaną obsłudze wózków oraz ułatwiająca wejście do tramwaju osobom o ograniczonej mobliności, produkowana w latach 2006-2011 przez firmę Protram w dawnej zajezdni V przy ul. Legnickiej. Tramwaje te trafiły do Wrocławia jako budżetowa alternatywa dla drogich, niskopodłogowych tramwajów (takich jak Škoda 16T) i używanych tramwajów sprowadzanych zza granicy, w celu pilnego wycofania zużytego taboru, którym we Wrocławiu były wówczas Konstale 102Na. Protramy 205WrAs były pierwszymi wrocławskimi tramwajami dostosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. 

Konstrukcja tramwaju się bezpośrednio wywodzi z Konstala 105Na. Protram 205WrAs ma trzy człony, z czego pierwszy i ostatni są konstrukcyjnie podobne do tramwaju 105Na, natomiast człon środkowy jest niskopodłogową "wstawką" z miejscem na wózki oraz sześcioma miejscami umieszczonymi z niskiej podłogi. Udział niskopodłogowości w tramwaju 205WrAs wynosi zaledwie 22%. Tramwaj jest napędzany asynchronicznie przez silniki firmy Emit połączone z falownikami IGBT firmy Medcom. Prowadzenie pojazdu umożliwia umieszczony w kabinie motorniczego joystick, służący za nastawnik jazdy. Tramwaje te nie posiadają praktycznie żadnych udogodnień dla pasażerów - są pozbawione klimatyzacji, gniazdek USB, mają mało miejsc siedzących, które są twarde, a przede wszystkim są to w końcu wagony w znacznej większości wysokopodłogowe.

Wszystkie Protramy 205WrAs stacjonują na zajezdni IV Borek przy ul. Powstańców Śląskich. Do Wrocławia wozy te trafiały nieregularnie. Prototypowy wagon, oznaczony numerem #2701, zadebiutował na linii 17 w dniu 15.01.2007r. W tym samym roku dostarczono również składy #2702 i #2703. W 2008 roku ilostan Protramów 205WrAs wynosił już 9 sztuk. W 2009 roku dostarczono tramwaje o numerach #2710, #2711 i #2712, zaś rok później składy o numerach #2713 do #2718. W 2011 roku do MPK trafiła ostatnia partia Protramów 205WrAs, oznaczona numerami od #2719 do #2726. Ta partia wagonów została przeznaczona początkowo do obsługi linii 11, objętej unijną karencją. Jako jedyne zostały wyposażone w monitoring fabrycznie.

W 2019 roku MPK zdecydowało o przeznaczeniu wszystkich wagonów 205WrAs do głębokiego remontu. Przetarg na te usługi początkowo wygrała czeska firma Ekova, jednak MPK anulowało go i w następnym postępowaniu wygrała już dobrze znana we Wrocławiu spółka Modertrans. Pierwszym wagonem, który trafił do modernizacji był tramwaj #2707, który spłonął w wypadku w 2019r. Tramwaj ten wrócił do Wrocławia w październiku 2020 roku, lecz już nie jako Protram, ale jako zupełnie odmieniony tramwaj - przebudowano go na Moderusa Betę, o czym świadczy podobieństwo zewnętrzne do seryjnych Bet, a także oznaczenie wagonów, które po modernizacji przemianowano na Moderus Beta MF17AC/205WrAs. Również pozostałe wagony 205WrAs zostaną poddane takiej przebudowie. Co prawda mamy po niej wciąż do czynienia z dość archaiczną, w większości wysokopodłogową konstrukcją, ale pasażerom umilą podróż na pewno takie udogodnienia jak klimatyzacja, ładowarki USB czy nowy system informacji pasażerskiej.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Protram

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław)

TYP TRAMWAJU: wagon trójczłonowy, wysokopodłogowy z częścią niskopodłogową w sekcji centralnej

PREMIERA: 2006

LATA PRODUKCJI: 2006 - 2011

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 26550 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3279 mm

MASA CAŁKOWITA: 35000 kg

LICZBA DRZWI: 5

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1450 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm, w członie niskim - 350 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2355 mm

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 150

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 194

  

PRODUKCJA

2006r. (#2701)

2007r. (#2702 - #2703)

2008r. (#2704 - #2709)

2009r. (#2710 - #2712)

2010r. (#2713 - #2718)

2011r. (#2719 - #2726)

 

DOSTAWY

2006r. (#2701)

2007r. (#2702 - #2703)

2008r. (#2704 - #2709)

2009r. (#2710 - #2712)

2010r. (#2713 - #2718)

2011r. (#2719 - #2726)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 26

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 26

 

CIEKAWOSTKI

- wagon o numerze #2703 posiada figurkę krasnoludka "Świetlika" z przodu na dachu,

- wagon #2701 to dawny "Tramwaj Gwiazd" - niegdyś posiadał charakterystyczne, złote fotele z autografami znanych polskich aktorów i okleinę zewnętrzną,

- wagon #2726 posiadał niegdyś superkondensator do magazynowania energii z hamowania,

- 23 października 2019 r. wagon #2707 uległ spaleniu (kabina i kawałek przestrzeni pasażerskiej) na ul. Olszewskiego jako linia 2 w kierunku Krzyków, początkowo miał być zezłomowany, ale został odbudowany i otrzymał nowe pudło na kształt później modernizowanych Protramów 205WrAs w firmie Modertrans,

- wagon #2725 został zmodernizowany jako ostatni, dnia 20 sierpnia 2021 r. odbyło się jego pożegnanie przed modernizacją,

- dnia 22 września 2021 r. odebrano ostatniego wyremontowanego Protrama 205WrAs #2725.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Remont nawierzchni na rondzie Reagana

    W sobotę 4 czerwca 2022 r. rozpocznie się remont nawierzchni na rondzie Reagana przy peronie 1 i 2. W związku z tym swoje trasy zmienią linie tramwajowe 1, 2, 10, 33 i 70 oraz autobusowe C, D, 111,...


  • Zamknięcie mostu Piaskowego i otwarcie Pomorskiej

    Od dnia 28 maja 2022 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmian tras linii tramwajowych i autobusowych. Szczegóły znajdują się poniżej.


  • Zmiany tras linii 8, 9, 11, 17 i 23

    W związku z planowanym przeprowadzeniem prac związanych z wymianą szyn w torowisku przy moście Piaskowym, tylko w dniach 28-29 maja 2022 roku (sobota-niedziela) planowane jest wprowadzenie zmiany...


Raport specjalny: #TORYwolucja

Protram 205WrAs (przed modernizacją)