GALERIA WNĘTRZ
OPIS POJAZDU
Protram 205WrAs to rodzina wysokopodłogowych tramwajów przegubowych z wydzieloną przestrzenią niskopodłogową dedykowaną obsłudze wózków oraz ułatwiająca wejście do tramwaju osobom o ograniczonej mobliności, produkowana w latach 2006-2011 przez firmę Protram w dawnej zajezdni V przy ul. Legnickiej. Tramwaje te trafiły do Wrocławia jako budżetowa alternatywa dla drogich, niskopodłogowych tramwajów (takich jak Škoda 16T) i używanych tramwajów sprowadzanych zza granicy, w celu pilnego wycofania zużytego taboru, którym we Wrocławiu były wówczas Konstale 102Na. Protramy 205WrAs były pierwszymi wrocławskimi tramwajami dostosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych.
Konstrukcja tramwaju się bezpośrednio wywodzi z Konstala 105Na. Protram 205WrAs ma trzy człony, z czego pierwszy i ostatni są konstrukcyjnie podobne do tramwaju 105Na, natomiast człon środkowy jest niskopodłogową "wstawką" z miejscem na wózki oraz sześcioma miejscami umieszczonymi z niskiej podłogi. Udział niskopodłogowości w tramwaju 205WrAs wynosi zaledwie 22%. Tramwaj jest napędzany asynchronicznie przez silniki firmy Emit połączone z falownikami IGBT firmy Medcom. Prowadzenie pojazdu umożliwia umieszczony w kabinie motorniczego joystick, służący za nastawnik jazdy. Tramwaje te nie posiadają praktycznie żadnych udogodnień dla pasażerów - są pozbawione klimatyzacji, gniazdek USB, mają mało miejsc siedzących, które są twarde, a przede wszystkim są to w końcu wagony w znacznej większości wysokopodłogowe.
Wszystkie Protramy 205WrAs stacjonują na zajezdni IV Borek przy ul. Powstańców Śląskich. Do Wrocławia wozy te trafiały nieregularnie. Prototypowy wagon, oznaczony numerem #2701, zadebiutował na linii 17 w dniu 15.01.2007r. W tym samym roku dostarczono również składy #2702 i #2703. W 2008 roku ilostan Protramów 205WrAs wynosił już 9 sztuk. W 2009 roku dostarczono tramwaje o numerach #2710, #2711 i #2712, zaś rok później składy o numerach #2713 do #2718. W 2011 roku do MPK trafiła ostatnia partia Protramów 205WrAs, oznaczona numerami od #2719 do #2726. Ta partia wagonów została przeznaczona początkowo do obsługi linii 11, objętej unijną karencją. Jako jedyne zostały wyposażone w monitoring fabrycznie.
W 2019 roku MPK zdecydowało o przeznaczeniu wszystkich wagonów 205WrAs do głębokiego remontu. Przetarg na te usługi początkowo wygrała czeska firma Ekova, jednak MPK anulowało go i w następnym postępowaniu wygrała już dobrze znana we Wrocławiu spółka Modertrans. Pierwszym wagonem, który trafił do modernizacji był tramwaj #2707, który spłonął w wypadku w 2019r. Tramwaj ten wrócił do Wrocławia w październiku 2020 roku, lecz już nie jako Protram, ale jako zupełnie odmieniony tramwaj - przebudowano go na Moderusa Betę, o czym świadczy podobieństwo zewnętrzne do seryjnych Bet, a także oznaczenie wagonów, które po modernizacji przemianowano na Moderus Beta MF17AC/205WrAs. Również pozostałe wagony 205WrAs zostaną poddane takiej przebudowie. Co prawda mamy po niej wciąż do czynienia z dość archaiczną, w większości wysokopodłogową konstrukcją, ale pasażerom umilą podróż na pewno takie udogodnienia jak klimatyzacja, ładowarki USB czy nowy system informacji pasażerskiej.
DANE PODSTAWOWE
PRODUCENT: Protram
MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Wrocław)
TYP TRAMWAJU: wagon trójczłonowy, wysokopodłogowy z częścią niskopodłogową w sekcji centralnej
PREMIERA: 2006
LATA PRODUKCJI: 2006 - 2011
DANE TECHNICZNE
DŁUGOŚĆ POJAZDU: 26550 mm
WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3279 mm
MASA CAŁKOWITA: 35000 kg
LICZBA DRZWI: 5
UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 - 2 - 2
SZEROKOŚĆ DRZWI: 1450 mm
WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm, w członie niskim - 350 mm
SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2355 mm
WNĘTRZE
ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 44
ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 150
ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 194
PRODUKCJA
2006r. (#2701)
2007r. (#2702 - #2703)
2008r. (#2704 - #2709)
2009r. (#2710 - #2712)
2010r. (#2713 - #2718)
2011r. (#2719 - #2726)
DOSTAWY
2006r. (#2701)
2007r. (#2702 - #2703)
2008r. (#2704 - #2709)
2009r. (#2710 - #2712)
2010r. (#2713 - #2718)
2011r. (#2719 - #2726)
ILOSTAN TABORU
1) MPK Wrocław
STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 26
ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 26
CIEKAWOSTKI
- wagon o numerze #2703 posiada figurkę krasnoludka "Świetlika" z przodu na dachu,
- wagon #2701 to dawny "Tramwaj Gwiazd" - niegdyś posiadał charakterystyczne, złote fotele z autografami znanych polskich aktorów i okleinę zewnętrzną,
- wagon #2726 posiadał niegdyś superkondensator do magazynowania energii z hamowania,
- 23 października 2019 r. wagon #2707 uległ spaleniu (kabina i kawałek przestrzeni pasażerskiej) na ul. Olszewskiego jako linia 2 w kierunku Krzyków, początkowo miał być zezłomowany, ale został odbudowany i otrzymał nowe pudło na kształt później modernizowanych Protramów 205WrAs w firmie Modertrans,
- wagon #2725 został zmodernizowany jako ostatni, dnia 20 sierpnia 2021 r. odbyło się jego pożegnanie przed modernizacją,
- dnia 22 września 2021 r. odebrano ostatniego wyremontowanego Protrama 205WrAs #2725.