Z pasją o komunikacji!

 


GALERIA WNĘTRZ

  • Konstal 105Na #2246 + #2247
  • Konstal 105Na #2327
  • Konstal 105Na #2227


 

OPIS POJAZDU

Konstal 105Na to najpopularniejszy polski tramwaj. W latach 1979-1992 (oraz w latach 1975-1979 jako 105N) pojazdy te trafiły do każdej polskiej sieci tramwajowej (do miast z wąskotorowym rozstawem szyn wersje 805Na). Jest to wysokopodłogowy, 13-metrowy, jednoczłonowy wagon silnikowy, lecz w wielu miastach tramwaje tego typu są eksploatowane w dwuskładach, zaś wiele lat temu, również we Wrocławiu - w trójskładach. Często doczepne wagony były modyfikowane do wersji 105NaD - doczep czynnych, lecz pozbawionych pulpitu sterowniczego (np. we Wrocławiu doczepne wagony "stopiątek" posiadają znacznie mniejsze kabiny niż wagony sterownicze, w których obudowa pulpitu jest zasłonięta plastikowym elementem, i choć nie nadają się do prowadzenia jako samodzielne wagony - posiadają pedały nastawnika, czuwaka i hamulca). Jeden ze składów - #2496 - #2497, został wyposażony w rozruch tyrystorowy fabrycznie, jednak podczas jego remontu w 2001 roku dokonano modernizacji wstecznej, montując rozruch oporowy. Wagony te podczas swojej eksploatacji we Wrocławiu były modyfikowane wielokrotnie na przestrzeni lat, między innymi do standardu 105NaWr. Większość tych napraw została wykonana w nieistniejących już dziś zakładach RMT Protram. Tramwaje te zaczęto masowo wycofywać od września 2011 roku, z powodu dostaw nowego taboru i znacznej przestarzałości swojej konstrukcji. W 2020 roku wciąż pozostaje w eksploatacji siedem składów tych tramwajów, które zostaną wycofane przy najbliższej kolejnej dostawie nowych wagonów.

 

Pierwsze składy 105N dotarły do Wrocławia w 1975 roku. W pierwszej kolejności obsługiwały one linię 8, następnie 1 i 0. Warto dodać, że linia 8 przed otwarciem trasy W-Z w 1978 roku kursowała przez Rynek - oznacza to, że do dziś są w ruchu liniowym jeszcze wagony, jeżdżące po Rynku. Regularne dostawy wagonów 105Na trwały do 1992 roku, jednak w latach 1990-1991, aby ostatecznie wycofać wagony typu 4N i ich pochodne, zakupiło kilkadziesiąt używanych, kilkunastoletnich składów 105Na z Krakowa. W niewielkich ilościach do Wrocławia trafiały wówczas także składy z innych sieci tramwajowych Polski - m.in z Gorzowa Wielkopolskiego czy konurbacji górnośląskiej. Przebudowywano także składy 105N do standardu 105Na. Na przełomie wieków pojawiły się pierwsze próby modernizacji już znacznie przestarzałej konstrukcji, jaką były wagony z rodziny 105. Firma adTranz poddała w 1996 roku modernizacji dwa składy 105Na - #2313+2332 i #2314+2331 do standardu 105Ng. Remont obejmował montaż wyświetlaczy zewnętrznych (m.in z przodu na górze numerycznego wyświetlacza LCD), odświeżenie wnętrza, zastosowanie trzech par dwupłatowych drzwi odskokowo-wychylnych firmy IGE, zaś przede wszystkim wymianę rozruchu oporowego na falownikowy IGBT, przy czym doczepa była bierna. Ciekawostką było zastosowanie w obydwu doczepach uchylanych lufcików. Jednak składy te po modernizacji charakteryzowały się ponadprzeciętną awaryjnością, toteż w latach 2004-2005 zmodernizowano je do standardu 105NaWr, usuwając przy tym rozruch falownikowy i zastępując go tradycyjnym, oporowym. Pozostawiono natomiast wysokie, wygodne fotele. Dwa składy zostały także zmodernizowane do standardu 105Nm, lecz te również zostały przebudowane na "kartofle". Od przełomu wieków MPK modernizowało we własnym zakresie wagony 105Na w firmie Protram, upodabniając je do opisywanych wcześniej modernizacji z zewnątrz. Niektóre składy również zostały wyposażane w wyświetlacze. Na przestrzeni kolejnych lat MPK wyremontowało wszystkie składy stopiątek (za wyjątkiem #2424-2432) - albo odświeżając wnętrze (białe lub żółte poręcze, troje drzwi odskokowo-wychylnych IGE lub czworo otwieranych do środka, ze spowolnionym napędem lub bez, ogrzewanie pod fotelami zamiast w listwach, nowy pulpit, przetwornica statyczna zamiast wirowej, czerwone siedzenia zamiast ciemnozielonych - wyjątek stanowiło kilka składów z zielonym kolorem siedzeń i szaf wewnętrznych i inne zmiany), albo do standardu 105NaWr. Przez wiele lat stopiątki i ich modyfikacje stanowiły trzon transportu tramwajowego we Wrocławiu. Pierwsze kasacje tych tramwajów rozpoczęły się we wrześniu 2011 roku. Jako pierwsze "na odstrzał" poszły wagony obsługujące dawniej tramwajowe linie wahadłowe - 71, 72 i 76. Następnie pozbywano się tych w najgorszym stanie technicznym, zaś od około 2014 roku kierowano do kasacji głównie egzemplarze z czterema parami drzwi. Ostatni "czterodrzwiowiec", czyli skład #2558-2557, posiada od stycznia 2019 charakterystyczne barwy, nawiązujące do koloru Suzuki P587 metalic, znanego z najnowszych tramwajów spółki. Ostateczny kres tych składów w służbie liniowej planowano na rok 2019, jednak z uwagi na uruchomienie linii 16 i związane z tym zwiększone zapotrzebowanie na brygady tramwajowe, obecnie w służbie liniowej pozostaje siedem składów 105Na.

 

DANE PODSTAWOWE

PRODUCENT: Konstal

MIEJSCE PRODUKCJI: Polska (Chorzów)

TYP TRAMWAJU: wagon jednoczłonowy, wysokopodłogowy

LATA PRODUKCJI: 1979 - 1992

 

DANE TECHNICZNE

DŁUGOŚĆ POJAZDU: 13000 mm

WYSOKOŚĆ POJAZDU: 3060 mm

MASA CAŁKOWITA: 17000 kg

LICZBA DRZWI: 3 lub 4

UKŁAD DRZWI: 2 - 2 - 2 lub 2 - 2 - 2 - 2

SZEROKOŚĆ DRZWI: 1250 mm 

WYSOKOŚĆ PODŁOGI: 890 mm

SZEROKOŚĆ POJAZDU: 2400 mm

 

 

WNĘTRZE

ILOŚĆ MIEJSC SIEDZĄCYCH: 20

ILOŚĆ MIEJSC STOJĄCYCH: 105

ILOŚĆ MIEJSC OGÓŁEM: 125

  

PRODUKCJA

1975r. (#2204 - #2205, #2212, #2276, #2557 - #2559)

1976r. (#2206 - #2211, #2213 - #2237, #2265, #2277, #2544, #2564 - #2565)

1977r. (#2201 - #2202, #2238 - #2263, #2266 - #2275, #2277 - #2278, #2508, #2509 - #2510)

1978r. (#2264, #2279 - #2299, #2523, #2527 - #2528, #2560)

1979r. (#2300 - #2316, #2512, #2516 - #2522, #2524 - #2526, #2554)

1980r. (#2317 - #2326, #2511, #2513 - #2515, #2545 - #2553)

1981r. (#2327 - #2352, #2555 - #2556, #2561 - #2563)

1982r. (#2353 - #2359)

1983r. (#2360 - #2389, #2393)

1984r. (#2390 - #2392, #2394 - #2393)

1985r. (#2405 - #2424)

1986r. (#2425 - #2435)

1987r. (#2436 - #2457)

1988r. (#2458 - #2475)

1989r. (#2476 - #2497)

1990r. (#2498 - #2507)

1991r. (#2529 - #2543)

 

DOSTAWY

1) MPK Wrocław

1975r. (#2204 - #2205, #2559)

1976r. (#2206 - #2212, #2214 - #2237, #2265)

1977r. (#2202, #2238 - #2263, #2266 - #2275, #2277, #2509 - #2510)

1978r. (#2278 - #2295, #2298 - #2299, #2560)

1979r. (#2297, #2300 - #2316)

1980r. (#2317 - #2326)

1981r. (#2327 - #2352, #2561 - 2563)

1982r. (#2353 - #2359)

1983r. (#2360 - #2389)

1984r. (#2390 - #2404)

1985r. (#2405 - #2424)

1986r. (#2425 - #2427, #2433)

1987r. (#2213, #2276, #2428 - #2432, #2434 - #2457)

1988r. (#2458 - #2475)

1989r. (#2201, #2476 - #2497, #2508)

1990r. (#2264, #2498 - #2507, #2511 - #2528)

1991r. (#2529 - #2558)

2009r. (#2564 - # 2565)

 

ILOSTAN TABORU

1) MPK Wrocław

STAN NA DZIEŃ DZISIEJSZY: 15

ILOŚĆ DOSTARCZONYCH W SUMIE: 365

 

CIEKAWOSTKI

- #2564 i #2565 zostały dostarczone do Wrocławia w 2009r. w zamian za tramwaj Konstal 102Na #2007,

- #2252 i #2304 (ex 105Nm) - wymiana przetwornicy na statyczną, mechanizmu drzwi, zlikwidowanie dolnego okna w drzwiach, zastosowanie nowego pantografu, nowoczesne zawieszenie wózków, nowe miękkie siedzenia. Niestety tramwaj był zbyt awaryjny i został przebudowany na 105NWr, pozostały tylko wyremontowane wózki, pantograf i siedzenia,

- #2456 - wóz został przerobiony na wagon służbowy (#096G) zajezdni Ołbin,

- #2396, #2395, #2540, #2539, #2248, #2249, #2210, #2211, #2455, #2318, #2317 - wagony wycofane w 2011 roku,

- #2318 i #2317 - uczestniczył w wypadku ze Škodą 19 T koło Magnolii. Ze względu na duże uszkodzenia został przeznaczony na złom.

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
  • Zmiany tras linii 115 i 118

    W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z remontem przejazdu kolejowego na ulicy Mydlanej, od 4 lipca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii autobusowej 115 i...


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 27 czerwca

    Od 27 czerwca 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany na liniach tramwajowych oraz na liniach autobusowych.


  • Zmiany w komunikacji miejskiej od 6 czerwca

    Od dnia 6 czerwca 2020 (sobota), z powodu rozpoczęcia kolejnego etapu budowy trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór, planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych 122, 144 i 240.


Raport specjalny: #TORYwolucja
  • Remonty torowisk trwają - cz. 135 (ZDJĘCIA)

    Przedstawiamy Wam fotorelację z remontów torowisk. Byliśmy na ul. Trzebnickiej, ul. Żmigrodzkiej, pętli Zawalna, ul. Bł. Czesława, ul. Szczytnickiej i na rondzie Reagana, gdzie trwają wakacyjne...


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 9 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


  • Budowa TAT na Nowy Dwór - cz. 8 (ZDJĘCIA)

    Rozpoczęte we wrześniu 2019 roku prace związane z budową trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór postępują. Przedstawiamy Państwu fotorelację z tej inwestycji.


Konstal 105Na