MPK News
Z pasją o komunikacji!

Obróć urządzenie do pozycji horyzontalnej, aby zobaczyć pełną wersję strony

Ogólny opis

Obecnie we Wrocławiu eksploatuje się liniowo siedem typów tramwajów: Konstal 105Na, Protram 204 WrAs, Protram 205 WrAs, Škoda 16 T, Škoda 19 T, Pesa Twist oraz Moderus Beta. Wagony typu 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom, po których oznaczano je jako 105NaWr).

W latach 1991 - 2004 nie kupowano we Wrocławiu nowych wagonów. Wykonywano jedynie remonty i modernizacje (tylko wozy Konstal 105N, Konstal 105Na). W latach 2005 - 2008 zakupiono 6 dwuwagonowych składów Protram 204 WrAs i 10 niskopodłogowych wozów Protram 205 WrAs, wyprodukowanych w zakładach RMT Protram we Wrocławiu. Od grudnia 2006 do listopada 2007 do Wrocławia dostarczono 17 niskopodłogowych wagonów Škoda 16 T, wyprodukowanych przez firmę Škoda Holding.

Na początku 2009 rozstrzygnięto przetarg na dostawę 31 dwukierunkowych, niskopodłogowych wozów w ramach projektu Tramwaj Plus. Przetarg wygrała Škoda 19 T będąca dwukierunkową oraz dwustronną wersją Škody 16 T. Pierwsze 2 Škody 19T (o numerach #3101, #3102) dostarczono pod koniec grudnia 2010 roku. Kolejne 2 pojawiły się 11 maja 2011 roku. W latach 2008 - 2011 były również na bieżąco dostarczane wagony typu 205WrAs.

W roku 2011 MPK otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na osiem tramwajów Protram 205WrAs jeżdżących na linii 11 (numery #2718 - #2726). Od starszych Protramów różnią się one inną tapicerką na fotelach wewnątrz oraz unowocześnionym stanowiskiem motorniczego. Obecnie po Wrocławiu kursuje 26 sztuk tych pojazdów.

W grudniu 2014 MPK Wrocław podpisało umowę z przedsiębiorstwem Pesa Bydgoszcz na dostawę 6 w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Pesa Twist typu 2010NW. Następnie zamówienie to powiększono o kolejne 2 egzemplarze i jego realizacja została zakończona w II połowie listopada 2015.

Od grudnia 2015 roku do MPK Wrocław stopniowo trafiają kolejne tramwaje z częściowo niskopodłogowej rodziny Moderus Beta. W latach 2015 - 2017 MPK otrzymało 22 tramwaje z rodziny Moderus Beta MF19AC (numery #2801 - #2822), zaś od marca 2018 roku na torowiska wyjeżdżają Moderusy z serii MF24AC (numery #2901 - #2930, docelowo do #2940), które od swoich poprzedników różnią się zmienionym, nowocześniejszym designem zewnętrznym, nieznacznie większym całościowym udziałem niskiej podłogi (27% zamiast 25% w MF19AC) oraz innymi, pomniejszymi detalami. Obecnie w ruchu znajduje się trzydzieści z zamówionych czterdziestu Moderusów z nowej serii. Ostatnie sztuki tych tramwajów przybędą do MPK w październiku 2019 roku.

W odróżnieniu od autobusów na tramwaj nie ma dodatkowych biletów (np. na linie pospieszne).

 

Zajezdnie tramwajowe

  • zajeznia I Gaj (Ślężna) przy ul. Kamiennej 74 - do tej zajezdni przydzielone są Konstale, Moderusy i wszystkie Pesy,
  • zajezdnia II Ołbin przy ul. Słowiańskiej 16 - stacjonuje tam najstarszy tabor przewoźnika, czyli w przeważającej większości Konstale i Protramy 204WrAs,
  • zajezdnia IV Borek przy ul. Powstańców Śląskich 209 - tramwaje tam stacjonujące to Skody, Protramy 205WrAs, Moderusy i Konstale.

 

Jak czytać numery?

0 - 29 – linie zwykłe (kursują przez cały dzień)

31 - 33 – linie w ramach projektu "Tramwaj Plus"

7x – linie okresowe (związane z remontami)

Tx, Ex – linie specjalne (uruchamiane głównie podczas święta Wszystkich Świętych lub imprez masowych)

(źródło: pl.wikipedia.org)