Z pasją o komunikacji!

E-mail kontaktowy:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zespół strony:

mgr inż. Łukasz Wolniewicz (Supervisor)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Cezary Raczyński (Film Producer)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

mgr Michał Pławsiuk (IT Administator)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Patrycja Urbaniak (Photographer)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Krzysztof Skwierzyński (Journalist & Photographer)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Michał Kwietniak (Journalist)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Krzysztof Wołowiec (Journalist & Photographer)

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Fotografują dla nas:

  • Łukasz Wolniewicz
  • Zygmunt Janiak
  • Patrycja Urbaniak
  • Jakub Kaniak
  • Kamil Tusiński
  • Krzysztof Skwierzyński
  • Krzysztof Wołowiec
  • Artur Mazur
  • Emil Kucharzewski
  • Michał Kowalski
  • Michał Kwietniak

Istnieje możliwość publikacji odpłatnych artykułów sponsorowanych z wykorzystaniem platformy WhitePress.

 

UCZESTNICTWO W REDAGOWANIU TREŚCI PORTALU

Jeżeli masz czas i chciałbyś brać czynny udział w życiu strony lub opublikować u nas swój artykuł, fotografie, albo pisać newsy - skontaktuj się z nami. Tym, którzy się do nas zgłoszą gwarantujemy pełne poszanowanie ich praw autorskich co do wkładu wniesionego w portal oraz gwarancję przeżycia świetnej przygody w świeci komunikacji miejskiej.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

1. Wszystkie fotografie znajdujące się na stronie są własnością ich autorów i nie zezwala się na ich kopiowanie.

 

2. Odstępstwo od kopiowania zdjęć może nastąpić jedynie po napisaniu pisemnej prośby na adres e-mail portalu. Fotografia po uzgodnieniu zostanie wysłana w oryginalnym rozmiarze na wskazany adres e-mail. Należy pamiętać, że nadal należy ona do jej autora i jest udostępniana na określonych w e-mail'u warunkach.

 

3. Nie zezwala się na kopiowanie materiałów tekstowych znajdujących się na stronie bez zgody autora.

 

4. Redaktorzy zastrzegają sobie prawo do błędów, które mogą wystąpić na stronie.

 

5. Przy pisaniu wiadomości do osób z naszej redakcji należy zachować odpowiednią kulturę i szacunek. Za wszystkie niecenzuralne wiadomości zostaną wyciągnięte konsekwencje.

 

6. Osoby chętne do współpracy są mile widziane i proszone o wyrażenie swych chęci przez kontakt e-mail'owy.

 

7. Redakcja portalu nie odpowiada za treść umieszczanych na stronie reklam.

 

8. Redakcja portalu nie odpowiada za treść umieszczanych przez użytkowników komentarzy. Są to ich prywatne opinie. Niestosowne komentarze będą usuwane.

 

9. Wszystkie znaki towarowe znajdujące się na stronie należą do ich właścicieli.

 

10. Wszystkie osoby, które są na zdjęciach, znalazły się na nich przypadkowo. Jeżeli ktoś się zauważył i koniecznie nie chce być na fotografii prosimy o kontakt przez adres e-mail.

 

11. Każdy oglądający stronę jest zobowiązany do przestrzegania powyższych zasad.

 


PRZEPISY PRAWNE

Wszystkie dane zawarte na stronie podlegają ustawie z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 z późn. zm.). Wszystkie nazwy, znaki firmowe i towarowe należą do ich właścicieli z korzyścią dla nich.

Jak ustawić tapetę na pulpicie?

1. Wybierz rozdzielczość swojego ekranu z poniższej listy i poczekaj, aż tapeta otworzy się w nowym oknie.

2. Kliknij w tapetę prawym przyciskiem myszki i wybierz "Zapisz obraz jako..." (wskaż miejsce).

3. Gdy obraz zapisze się już na Twoim komputerze kliknij na niego prawym przyciskiem myszki i wybierz "Ustaw jako tło pulpitu".

Tapety są dostępne w standardowych rozdzielczościach, jeśli jednak na liście nie ma takiej rozdzielczości jaką posiadasz to spróbuj zastąpić ją zbliżoną, a w najgorszym wypadku zgłoś problem do administratora strony.

 

Spis rozdzielczości:

  • Normal 4:3 (800x600, 1024x768, 1152x864, 1280x960, 1400x1050, 1600x1200, 1920x1440)
  • Wide (1280x800, 1440x900, 1680x1050, 1920x1200, 2560x1600)
  • Normal 5:4 (1280x1024)
  • HD (852x480, 1280x720, 1366x768, 1920x1080)

 

TAPETA nr 1

 

TAPETA nr 2

 

TAPETA nr 3

 

TAPETA nr 4

 

TAPETA nr 5

  • Normal 4:3*
  • Wide
  • Normal 5:4*
  • HD

* - tapeta nie wstępuje w tej rozdzielczości, jeśli twój ekran ma właśnie taką rozdzielczość i bardzo Ci zależy na tej tapecie możesz pobrać ją używając innej rozdzielczość, lecz po ustawieniu tapety będzie ona nieco zniekształcona.

Ogólny opis

Obecnie we Wrocławiu eksploatuje się liniowo siedem typów tramwajów: Konstal 105Na, Protram 204 WrAs, Protram 205 WrAs, Škoda 16 T, Škoda 19 T, Pesa Twist oraz Moderus Beta. Wagony typu 105Na poddawane były rozmaitym modernizacjom, po których oznaczano je jako 105NaWr).

W latach 1991 - 2004 nie kupowano we Wrocławiu nowych wagonów. Wykonywano jedynie remonty i modernizacje (tylko wozy Konstal 105N, Konstal 105Na). W latach 2005 - 2008 zakupiono 6 dwuwagonowych składów Protram 204 WrAs i 10 niskopodłogowych wozów Protram 205 WrAs, wyprodukowanych w zakładach RMT Protram we Wrocławiu. Od grudnia 2006 do listopada 2007 do Wrocławia dostarczono 17 niskopodłogowych wagonów Škoda 16 T, wyprodukowanych przez firmę Škoda Holding.

Na początku 2009 rozstrzygnięto przetarg na dostawę 31 dwukierunkowych, niskopodłogowych wozów w ramach projektu Tramwaj Plus. Przetarg wygrała Škoda 19 T będąca dwukierunkową oraz dwustronną wersją Škody 16 T. Pierwsze 2 Škody 19T (o numerach #3101, #3102) dostarczono pod koniec grudnia 2010 roku. Kolejne 2 pojawiły się 11 maja 2011 roku. W latach 2008 - 2011 były również na bieżąco dostarczane wagony typu 205WrAs.

W roku 2011 MPK otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na osiem tramwajów Protram 205WrAs jeżdżących na linii 11 (numery #2718 - #2726). Od starszych Protramów różnią się one inną tapicerką na fotelach wewnątrz oraz unowocześnionym stanowiskiem motorniczego. Obecnie po Wrocławiu kursuje 26 sztuk tych pojazdów.

W grudniu 2014 MPK Wrocław podpisało umowę z przedsiębiorstwem Pesa Bydgoszcz na dostawę 6 w pełni niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów Pesa Twist typu 2010NW. Następnie zamówienie to powiększono o kolejne 2 egzemplarze i jego realizacja została zakończona w II połowie listopada 2015.

Od grudnia 2015 roku do MPK Wrocław stopniowo trafiają kolejne tramwaje z częściowo niskopodłogowej rodziny Moderus Beta. W latach 2015 - 2017 MPK otrzymało 22 tramwaje z rodziny Moderus Beta MF19AC (numery #2801 - #2822), zaś od marca 2018 roku na torowiska wyjeżdżają Moderusy z serii MF24AC (numery #2901 - #2930, docelowo do #2940), które od swoich poprzedników różnią się zmienionym, nowocześniejszym designem zewnętrznym, nieznacznie większym całościowym udziałem niskiej podłogi (27% zamiast 25% w MF19AC) oraz innymi, pomniejszymi detalami. Obecnie w ruchu znajduje się trzydzieści z zamówionych czterdziestu Moderusów z nowej serii. Ostatnie sztuki tych tramwajów przybędą do MPK w październiku 2019 roku.

W odróżnieniu od autobusów na tramwaj nie ma dodatkowych biletów (np. na linie pospieszne).

 

Zajezdnie tramwajowe

  • zajeznia I Gaj (Ślężna) przy ul. Kamiennej 74 - do tej zajezdni przydzielone są Konstale, Moderusy i wszystkie Pesy,
  • zajezdnia II Ołbin przy ul. Słowiańskiej 16 - stacjonuje tam najstarszy tabor przewoźnika, czyli w przeważającej większości Konstale i Protramy 204WrAs,
  • zajezdnia IV Borek przy ul. Powstańców Śląskich 209 - tramwaje tam stacjonujące to Skody, Protramy 205WrAs, Moderusy i Konstale.

 

Jak czytać numery?

0 - 29 – linie zwykłe (kursują przez cały dzień)

31 - 33 – linie w ramach projektu "Tramwaj Plus"

7x – linie okresowe (związane z remontami)

Tx, Ex – linie specjalne (uruchamiane głównie podczas święta Wszystkich Świętych lub imprez masowych)

(źródło: pl.wikipedia.org)

 

Ogólny opis

System ich funkcjonowania składa się z 124 autobusowych linii dziennych (48 normalnych, 5 pośpiesznych, 2 szczytowych, 4 podmiejskich, 22 komercyjnych, 14 strefowych, 7 gminy Siechnice, 6 gminy Kobierzyce, 3 gminy Czernica i 13 linii nocnych, jednak nie wszystkie z nich są obsługiwane przez MPK.

Tabor MPK Wrocław stacjonuje na zajezdni znajdującej się przy ulicy Obornickiej 131 (IX), niektóre z pozostałych przedsiębiorstw również posiadają swoje zajezdnie. Autobusowa flota miejskiego przewoźnika składa się z trzech, znanych w całej Europie marek - Mercedes-Benz, Volvo i Solaris. Na liniach nieobsługiwanych przez MPK spotkać można różnoraki tabor przewoźników prywatnych - w większości są to autobusy wyprodukowane przez czeską firmę SOR.

(źródło: pl.wikipedia.org)

Jak czytać numery?

- linie z numerami od 100 do 150 to linie normalne, w autobusach oznaczonych tymi numerami obowiązują bilety normalne,

- linie oznaczone literami to linie pospieszne. We Wrocławiu występują następujące linie pospieszne: A, C, D, K, N. w autobusach oznaczonych tymi literami obowiązują bilety na linie pospieszne,

- linie z oznaczeniem rozpoczynającym się od cyfry 2 (2XX) to linie nocne, na które obowiązują bilety na linie pospieszne,

- pojazdy z numerami 3XX to linie szczytowe, które jeżdżą w niektórych porach dnia, obowiązują na nich bilety na linie normalne,

- linie oznaczone numerami 5XX to linie komercyjne, są one uruchamiane bezpośrednio przez przewoźników i nie jest na nich honorowana taryfa miejska, zwykle są to połączenia wylotowe z Wrocławia do ościennych gmin i miast,

- autobusy na których widzimy numer trzycyfrowy zaczynający się cyfrą 6 (6XX) to pojazd podmiejski i jeśli takim autobusem wyjeżdżamy za Wrocław to kasujemy bilet na linie podmiejskie, jeśli poruszamy się nim w granicach miasta Wrocławia to kasujemy tylko bilet na linie normalne,

- pojazdy z trzycyfrowym oznaczeniem rozpoczynającym się od cyfry 7 (np. 701) to linie zastępcze (np. za tramwaj) na których obowiązują bilety na linie normalne,

- autobusy z numeracją 8XX to linie uruchamiane samodzielnie przez niektóre gminy okalające Wrocław (Czernica, Kobierzyce i Siechnice), bilet na te linie można uzyskać bezpośrednio u kierowcy, z kolei na liniach gminy Czernica i Siechnice w granicach miasta są także honorowane bilety elektroniczne UrbanCard,

- występują też linie strefowe oznaczone trzycyfrowymi liczbami rozpoczynającymi się cyfrą 9 (np. 930), od linii z numerami 8XX różnią się jedynie tym, że organizatorem przewozów na tych liniach jest Gmina Wrocław we współpracy z gminą, do której dana linia dociera, podobnie jak na niektórych liniach 8XX w granicach miasta Wrocławia można podróżować nimi za pośrednictwem ważnego biletu na karcie UrbanCard, lub zaopatrzyć się w go bezpośrednio u kierowcy.

 

Raport specjalny: Zmiany w komunikacji miejskiej
Raport specjalny: #TORYwolucja

Inne